onsdag, augusti 09, 2006

En nollåtta i Norrland

Jag har gjort en tur ut i verkligheten, den som ligger ovanför Uppsala och det som kallas Norrland. Och ni vet hur det är: den som reser har i alla fall alltid något att berätta.

Som till exempel när man efter en förnämlig äktnorrländsk middag på finaste löjrom, renskav med gräddstinn mosad potatis och rårörda lingon, följt av lite hjortron med vaniljglass är så mätt att man - som vi nollåttor säger - är sprickfärdig.

Inte är man sprickfärdig i Norrland.
Man har palt-coma. Det är ju oslagbart.
Fast något jag aldrig kommer att drabbas av på riktigt, eftersom palten är något infödingarna får behålla vad mig anbelangar.

Vi nollåttor knallar omkring på stadens gator i relativt gå- och fotvänliga skodon, just nu oftast av sandal- eller espadrillos-typ.
En trendmedveten norrlänning (och de är många) har Foppa-toffel.
Det är en importerad plastsko, lite lik en klassisk träsko i modellen, med perforerad ovansida och en rem som kan tas upp runt hälen.

Den här märkliga fotbeklädnaden finns i mängder av glada färger, rosa, gult, ljusblått, grönt, plus klassiskt svart och vitt, och jag misstänker att de riktigt fanatiska modenördarna har flera olika par. Man matchar turkos t-shirt med turkosa tofflor, eller bestämmer sig för en annan färg med sting på accessoarerna. Lägg därtill att det finns speciellt framtagna prydnader att köpa. De fäster man i hålen ovanpå skon, som då blir till exempel blommig eller prickig.

Foppa-toffeln är en importsuccé som hockeylegenden Peter Forsberg ligger bakom. Och efterfrågan är så stor att de numera görs i flera länder, originalfabriken hinner inte med, vilket förklarar minimala skillnader mellan paren på affärens skohylla. Toffeln finns i alla storlekar, för barn lika väl som för folk som kräver 45-or.

De är lätta och antagligen väldigt praktiska i lera, vatten och dynga. Bara att spola av, sen är de som nya igen. Förresten, om ni tror att plastskor är billiga - glöm det! Foppa-toffeln kostar runt 700 kronor och den reas INTE.

Och inte vet jag om jag gått omkring i blindo, men jag har inte sett en enda Foppa-toffel i Stockholm, även om de förstås måste finnas även där. Det gör inte så mycket, i mina ögon är de jättefula, sen må de vara hur smarta som helst.

Vad som däremot av födsel och ohejdad vana borde finnas i Norrland, det är myggor. Jag har inte sett en enda - det är exakt lika många som antalet renar jag sprungit på, så där sprack ännu en myt.
Men får jag en sån där äktnorrländsk meny till, då kan det bli palt-coma. Trots allt.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym10:10 em

    Så synd att du missade myggen, men de kommer igen i början av nästa sommar. Jag lovar. ;o)

    Även om jag är norrlänning så använder jag endast mina rosa Foppatofflor i trädgården, inte på stan. De är verkligen inte snygga, men himmelskt sköna!

    SvaraRadera
  2. Foppa-toffeln säljs i varje fall i Stockholm, t.ex. på Löplabbet (jag tror att det är den i varje fall), men av någon anledning är Foppa-aspekten nedtonad i Stockholm.

    SvaraRadera
  3. Det var väl det jag trodde - att de fanns att köpa också här. Men jag LOVAR att inte köpa några ens om det blir rea!

    SvaraRadera