måndag, mars 09, 2015

Idol i Mello-pärla

Vi som för länge sedan valt bort den så kallade Mello-festen är väl i minoritet. Men jag tillhör den, och finner ingen anledning att ompröva min inställning. Om nästan halva befolkningen tittar kan väl det räcka?

Fast ett och annat guldkorn går man naturligtvis miste om, konstigt vore det väl annars efter all den möda och alla de tv-timmar som ägnats åt detta. Det betyder förstås att man inte precis är först på bollen, men förr eller senare sipprar informationen ner. Nu har det uppenbarats till och med för mig att lördagens program innehöll en äkta pärla!

Pärlan består av Monica Zetterlund som sjunger "En gång i Stockholm", med musik av Bobbie Ericsson och text av Beppe Wolgers. Med den vann hon på hemmafronten 1963, men när det blev dags för Europa-final i Eurovisionsschlagern fick Sverige inte en enda poäng  det har aldrig hänt varken förr eller senare. Än, alltså.

Nu hade något geni kommit på att låten skulle göras som duett (igen, Zäta sjöng den med Carli Tornehave i starten) mellan Zäta i 1963 års upplaga och Sanna Nielsen, som är en av årets programledare. Resultatet blev faktiskt alldeles lysande (trots att Monica förstås sjunger ännu bättre än Sanna)! Så fick man återse en idol i halvny tappning. Förmodligen bästa numret i årets hela Mello-omgång ...

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Anonym2:00 em

    Klickade för att kolla men får bara se någon om ser ut mer som Loreen än som SN. Den som sjunger ser ut att ha en snorkråka hängande ur näsan på den svartvita profilen....
    Jag kanske skulle ha klickat vidare?

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Försök igen, det konstrar på svtplay. Går t ex inte att bädda in klippet hur jag än försökt!

    SvaraRadera
  3. Anonym2:49 em

    Nu gick det bra.
    Så märkliga grejer man kan få se - och höra - med hjälp av dagens teknik. Men inte kan det väl gillas som "mello"-bidrag? Det är ju inte på riktigt. Eller halveras SNs ev
    poäng/röster kanske?

    Kulsprutan

    Det är inte många som förtjänar att få sjunga duett med MZ.

    SvaraRadera
  4. Den typ av musik Monica Z sjöng passade alldeles säkert inte in i schlagervärlden. Hos mig passar den däremot alldeles perfekt. Och står sig genom åren betydligt bättre än de låtar som tar poäng i tävlingar.

    SvaraRadera
  5. Man ska nog inte jämföra Zätas röst med Sannas - de är helt olika. Monica Zetterlunds röst är ju så speciell, Sannas mer vanlig. Båda sjunger i alla fall rent, vilket man inte kan säga om alla artister.

    Jag minns när jag i Lund hörde Monica sjunga från Köpenhamn första gången 1958. Kom ihåg att jag sprang och skrek till maken att det var en fantastisk jazzsångerska som sjöng och att hon var SVENSK. Jag var helt tagen och glömmer det aldrig.
    Kram

    SvaraRadera
  6. ja, du är i minoritet.... jag tycker att det kan vara roligt att se nya begåvningar, vill inte bli fossil heller. Melodifestivalen bjuder ju på ganska varierande musik; från punk till opera ♥

    SvaraRadera
  7. Jag sällar mig inte till schlagerfantasterna, men - jag tittar på Mello! Har ju två fantaster i min närhet, barnbarnet och hennes far, de åker på minst en tävling varje år. Nu blir det på finalen i år. Jag måste ju kunna diskutera med dem...
    Dessutom var Andra chansen ovanligt bra. Många återblickar och minnen från när våra ungar var små och sjöng: främling, vad dröljer du för mig... Och dansade till Herreys framför teven.

    SvaraRadera
  8. Vi är nog många som är kvar i Zätas fan club! Har hört henne live några gånger, jättejättebra (förstås). Men Mellon får vara hur som helst - dock KAN det tänkas att jag försöker fånga snabbreprisen av tävlingsbidragen i finalen. Fast säkert är det inte.

    SvaraRadera