torsdag, mars 12, 2015

Stjärnklart

Det brukar vara i de sista skälvande novembertimmarna man flänger i väg ner i källaren eller upp på vinden för att leta fram dem, adventsstjärnorna som ska lysa upp vår allra mörkaste tid. Den som sedan håller sig till traditionerna slänger och tar ner allt som hör julen till vid Tjugondedag Knut.

Alla gör inte så, man får ju förvisso bestämma själv över vilka konvenansens regler man accepterar och vilka man struntar i. Alltså ser vi fortfarande på kvällarna flera stjärnor lysa i fönster hos grannarna, som inte tycker som jag: att det trots allt är lite skönt att rensa bort julspåren för att slå in i andra hjulspår.

Men inte nog med det. Jag trodde i min enfald (och tycker mig ha sett bevis för) att adventsstjärnor inte är någon stor försäljningsartikel förrän allra tidigast fram i oktober eller så. Och visst trodde jag också att butikerna plockar bort julsäsongens varor när det nya året grytt.

Det gäller uppenbarligen inte alla. Så om du råkat ha haft sönder din adventsstjärna eller av någon annan anledning vill ha en ny behöver du inte vänta. Ta dig redan nu till Gamla Stan, vraka och välj! (Adressen ser du på bilden.) Sedan är det stjärnklart igen!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym8:48 em

    Nej tack, nu får det vara stjärnfritt ett tag! :-D

    SvaraRadera
  2. ...varar än till påska!

    SvaraRadera
  3. Jag ledsnar fortare än många av grannarna här.... MEN jag upptäckte en dag nu när solen lyste, att ingen nystat ihop ljusslingan runt altanen än. Dock har den inte lyst sen i januari.

    SvaraRadera
  4. Hos våra grannar lyser stjärnor, inte varje kväll men ofta, fast vi snart är inne i april!

    SvaraRadera