måndag, april 23, 2018

Dags för en efterlängtad repris

Jajamensan, nu blommar det i Kungsträdgården och de där raderna av japanska körsbärsträd blir än en gång huvudstadens mest eftersökta fotoobjekt, utflyktsmål och turistattraktion. En repris som alltid är lika välkommen, fast i år fick vi vänta betydligt längre på den än i fjol. Då kunde jag visa blommande grenar redan den 6 april!

Långt ifrån allt är utslaget ännu, men det rosa skimret finns där och gör en sån som mig varm om hjärtat! Och kanske, ja förmodligen, dig också!
Den här synen bär man med sig som ett ljuvligt minne från rader av vårar, och det blir inte sämre av upprepningen. Något att glädjas åt när termometern visar tio minusgrader och vinden viner runt knuten.

MINNE är också veckans temaord för fotoutmaningen hos Sanna, men alla minns ju definitivt inte samma saker ...


Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Underbart, fint i Göteborg med ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint var de än blommar förstås!

      Radera
  2. Nu fick du mig att minnas en vår för några år sedan då jag fick uppleva den blommande Kungsträdgården tillsammans med dotter och barnbarn.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dags för en repris för dig också kanske?

      Radera
  3. Mmm vilket vackert rosaskimmer du bjuder oss på! Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lika ljuvligt varje gång!

      Radera
  4. Så vackert rosaskimrande minne! Jag ser plötsligt en gul väldoftande mimosaskog framför mig, det är ett kärt minne för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mimosa har vi ont om tyvärr! Håller med dig om att de är ljuvliga, de också.

      Radera
  5. Vackert! Vet du, jag har aldrig sett det trots att jag är uppvuxen i Stockholmområdet och bodde där tills vi flyttade till Spanien. Men å andra sidan var vi sällan inne i City och dä när man var ung och var det så fanns inte träden. 1998 planterades de så de firar 20 år i år! Grattis till dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dags att åtgärda den bristen kanske?

      Radera
    2. Känns som lite långt att åka just nu ...

      Radera
  6. Tro mig eller ej. Jag har aldrig kommit mig för att åka in och titta på dessa träd just när de slår ut trots att jag bor i en förort. Är dock i Kungsan en del på sommaren och tar mig en glass. Tyvärr är parken rätt skräpig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har chansen, ta den (tycker jag)! Och eftersom man tittar uppåt hela tiden ser man inte om det ligger skräp på marken ... fast jag tycker inte det är värre där än på andra ställen?

      Radera
  7. Körsbärsblomningen är ju en av Stockholms största turistattraktioner. Å den är så fin, så fin. Här är nog enda gången jag inte opponerar mig mot färgen rosa;-) Ett toppen bidrag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Rosa är inte min färg men när det kommer till blommor berkar jag föredra dem ...

      Radera
    2. Jag kör inte mycket med rosa heller. Men just i dessa dagar: JA TACK!

      Radera
  8. Jag har sett dem blomma och det är verkligen vackert. Fina bilder!

    SvaraRadera
  9. Underbart vackert med körsbärsblomningen. Ett ljuvligt minne.

    SvaraRadera
  10. Tack för detta vackra minne! Kaj missar i år blomningen här i Kungsan så jag tottar mer än gärna på dina blommande träd. Och jag minns.

    SvaraRadera
  11. Heisann, vårens vakreste eventyr... det kan man vente på! I mens kan man minnes hvordan det var i fjor, i året før det, før det, før det... da er det greit å ha det dokumentert på blogg, for jeg har ikke minne til å huske når blomstene slo ut år tilbake... Ønsker deg en blomstrende uke ;:OD)

    SvaraRadera
  12. Det är verkligen jättevackert och jag önskar jag skulle få se detta någon gång. Årstiderna har alla med sig sina egna minnen, både bra och mindre roliga minnen :-).

    SvaraRadera
  13. Så nydeleg innlegg !!

    SvaraRadera
  14. Anonym7:51 em

    Vackert!!!

    SvaraRadera