onsdag, april 04, 2018

INUTI en vacker vårburk

Att jag gillar vackra burkar är ingen hemlighet. Det har åtskilliga gånger hänt att jag köpt något i burk, inte för att jag behövde eller ens ville ha innehållet, men för att förpackningen har varit helt oemotståndlig.

Nu vågar jag inte påstå att så var fallet med den brittiska kakburken från Churchill´s, för den har varit full av "delicious chocolate chunk & hazelnut bisquits" står det på etiketten på undersidan och det kan jag (mot bättre vetande) tänkas vilja ha vilken dag som helst.

Men kakorna är definitivt borta. Burken är kvar, och just så här års brukar jag sätta den på något mera synligt ställe än i badrummet, där den oftast står. Idag nära min laptop, till exempel.

Alltså är det inte längre godis som gömmer sig bakom påskliljor och narcisser. Men vad är det då i denna vårburk som jag regelbundet tar i vårbruk? Jag beslutar att glänta på locket och avslöja det, eftersom Sannas fotoutmaning denna vecka har tema INUTI. Ja, vad tror ni att vi hittar där?

Tyvärr talar vi om världens tråkigaste innehåll. För däri ligger de elastiska bindor jag tvingats införskaffa med ojämna mellanrum, till stöd för stukade fotleder, ömmande knän och en och annan tillknycklad handled. Förhoppningsvis behövs de inte alltför ofta framöver, men om olyckan är framme finns ju burken ...

Mitt liv som "burkslav" har jag skildrat flera gånger här på bloggen. Själva "bashistorien" finns här om du klickar! Undrar du vad jag kan tänkas använda mina burkar till finns ett exempel här.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Vilket helt underbart och extremt kreativt bidrag till temat! Burken är väldigt fin och det är ju återvinning på högsta nivå, enligt mig alltså. Kan berätta att jag också har mina elastiska bindor i en burk, men den är inte lika fin som din och står inte i badrummet heller;-)
    Ett toppen bidrag!

    SvaraRadera
  2. Tack för trevlig läsning! Perfekt till veckans tema. Och visst är burken vacker och användbar till mycket. När jag läste ordet "burkslav" så tänkte jag dels på em motorcykel mebd någon i sidovagn och i nästa steg en spm var samlare av burkar. Har läst de länkade inläggen så nu är mi förförståelse bättre-
    Praktiskt med elastiska bindor och annnnat i burkar. Bra tips! Helt klart något för mig. Och du! Jag har också ett gäng fina burkar.

    SvaraRadera
  3. Det gäller ju att uppfinna användningsområden för de vackra burkarna. Man får tänka till ibland! :-D
    Och jag använde förstås uttrycket "burkslav" högst medvetet. Välkommen i burkslavsgänget!

    SvaraRadera
  4. snyggt, vad skulle Antikrundan säga?

    SvaraRadera
  5. Hannele - Antikrundan skulle inte ens titta åt min burk. Men det gör absolut ingenting!

    SvaraRadera
  6. Vacker somrig burk! Kul att du använder dina burkar och inte gömmer undan dem i något skåp.
    I Pelles Lusthus här i Nyköping finns en samling gamla föremål, bland dem många burkar av vitt skilda slag. Riktig nostalgi att gå runt där.

    SvaraRadera
  7. Anonym2:56 em

    Så fin burk. Annorlunda och kul bidrag till veckans tema. Burkar är användbart till mycket.

    SvaraRadera
  8. Ursäkta nu blev det tokigt. Jag är inte anonym som det står ovan. Jag är Eva på https://seniorvinklat.com/. Ha det så gott!

    SvaraRadera
  9. Vilken fin burk, och där ligger ju lindorna bra!
    Jag är också galen i fina burkar, helst ska de vara gamla, men det händer titt som tätt att det följer med en nyare hem också, hittar man något man gillar - ja, då får man slå till! Ha en fin torsdagseftermiddag! Kram

    SvaraRadera
  10. Det är verkligen en vacker burk med massor av vårkänslor! Jag gillar också burkar och en sådan där skulle jag gärna ha. Burkar är också väldigt bra till olika förvaring och betydligt snyggare än några plastlådor.

    SvaraRadera
  11. En väldigt annorlunda och vacker burk, är den i plåt? Jag har kvar några plåtburkar, avlånga med lock som sitter fast med gängor, använder dem som smyckeskrin. Jag jobbar på vår loppis i byn och det är många som lockas av vackra burkar. Jag tycker det är bra att du vet var du har dina elastiska bindor, jag är inte säker på att jag vet var mina ligger...Men visst kan väl någon uppleva besvikelse av vad som finns inuti burken!

    SvaraRadera
  12. Min burk är i plåt. Jag har ett gäng, och jag tror att nästan alla är brittiska, de flesta dessutom köpta med kakor (shortbread) i ...

    SvaraRadera
  13. Din burk är helt oemotståndlig. Jag hade säkert köpt den också om jag haft tillfälle trots att jag inte är överdrivet förtjust i burkar. Men maken är - han hade väl blivit helt lyrisk. Bra innehåll också, då vet man var man har sakerna om de skulle behövas.
    Ingrid

    SvaraRadera
  14. Heisann, jeg leste innlegget ditt Mitt liv som "burkslav", og du har så rett når det kommer til kaffeburk. Jeg har en hjemme kjøpt i Antibes, men ville kjøpe en til fritidshuset vårt i dag. Ingen var å oppdrive verken på brukthandel eller Søstrene Grene, bare burk for te og kjeks.
    Kanskje jeg må ta meg en tur til Antibes igjen for å kjøpe en kaffeburk.
    Nydelig art nouveau-stil på den med bandasjen i!
    Ha go´hælj ;:OD)

    SvaraRadera