lördag, april 28, 2018

DUBBELCITAT: Paus för Nobelpriset?

"Att ta paus från Nobelpriset vore som att ta 'paus' i ett kärleksförhållande. Det betyder ju alltid att det är över, men ingen törs eller vill säga det."

-Förläggaren Svante Weyler svarar på Svenska Dagbladets fråga om Svenska Akademien bör dela ut Nobelpriset i litteratur i år. Och det tycker han alltså att man ska. Medan andra tycker att det vore lämpligast att avstå. Samtidigt visar det sig att ännu en ledamot inte vill vara med längre: Sara Stridsberg begär utträde och lämnar ännu en stol tom. Nu är de bara tio kvar!
Kan inte låta bli att komplettera med några ord från förr, ord som också fått ny aktualitet i dessa kristider:

"Akademiens illitterata 'sjunde avdelning' sitter dock med och dömer litteratur, alltså efter valspråket 'tycke och smak' (utbytt mot snille och smak). Därför bli omdömena mycket subjektiva eller godtyckliga, och ungdomen får därigenom ett falskt begrepp om litterära värden. Vilka kvalifikationer erfordras för att bli intagen i denna orden? Säg det! Man skall visst vara schangtil karl framför allt."

-August Strindberg om Svenska Akademien, tidigt 1910-tal. Själv blev han (förstås) varken invald som ledamot eller utsedd till litteraturpristagare, vilken möjligen kan ha präglat hans kritiska åsikter ...
På den här adressen hittar ni så småningom fler "lördagscitat".

10 kommentarer:

  1. Strindberg har sagt en hel del kloka saker - sånt höjer inte ens populäritet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vaffö tackade Lotta Lottas ”ja” till att överhuvudtaget sitta i Akademien...?

      Radera
    2. Och Stridsberg??? men man blir väl så himla smickrad. Frmöver något mindre kanske?

      Radera
    3. (jag är väl den enda som inte läst Stridbergs böcker - räcker att jag jobbat på mentalsjukhus, sett elshocker och personalen slå patienter, var bara 18 år och vågade inte säga nåt... fick inte använda långbyxor på jobbet och blev utskälld när jag som icke-rökare tog ett äppel-paus... jag borde skriva en egen bok)

      Radera
    4. Har bara läst en av henne, Drömfakulteten. Snårig, som jag minns det.

      Radera
  2. Är ingen fan av Strindberg, men med facit i hand kan jag bara konstatera att han var förre sin tid.
    Som jag sa förut så hade jag inte ens kunnat räkna upp medlemmarna i denna "orden", nu kan jag nästan det, om jag brydde mig alltså.
    Två väldigt "aktuella" citat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja berömmelse kan förisso se olika ut!

      Radera
  3. Intressanta citat. Vi har många stora författare som aldrig blev invalda i akademien. Men om jag fantiserar om att Strindberg hade varit invald. Hade akademien spruckit redan i början av 1900-talet då?

    SvaraRadera
  4. Gillar ditt dubbelcitat ! :-) Där finns nog en del stenar att lyfta på.

    SvaraRadera