lördag, maj 25, 2019

Lika het som pappa?

Än en gång är det en gammal prislapp som fått upphöjelse, från skräp till bokmärke. Återvinning! Jag är inte någon stor vän av Filippa K, men gillar ett och annat hon designat.

På 70-talet var jag en betydligt bättre kund hos hennes pappa, Lars Knutsson, som grundade den supertrendiga modebutiken Gul&Blå, med shop i Birger Jarlspassagen precis så mitt i Stockholms City som det går att hamna.

Då var jeans från just den affären det hetaste som fanns i klädväg och de syddes i många härliga färger, jag minns ett par ljusgröna ... folk stod i kö! ... och blusarna med pösiga ärmar, smal manschett och liten krage! Så fina! Jag satsade på att köpa en, vackert blå, men lyckades kopiera modellen på egen hand i andra tyger sedan, väldigt nöjd med det!

Riktigt lika stekhet som pappa var då tror jag inte att dottern Knutsson är i dag, men hon gör kläder för både män och kvinnor och hennes plagg förekommer ofta i modereportage. Och nu har hennes namn och varumärke blivit bokmärke också, det skulle hon nog aldrig ha trott! Fast några inkomster genererar det inte förstås, bara berömmelse ...

Men vad man lägger mellan boksidorna för att hitta tillbaka till rätt ställe efter avbrott i läsningen behöver inte vara något märkvärdigt alls. Det har verkligen visat sig sedan vi börjat visa upp vad vi använder, på Boklystens uppmaning. Fast det kan förvisso vara något exklusivt och vackert också. Kolla hos bokmärkets vänner: Boklysten, Hannele, Emma, Mösstanten, BP, Gerd. Kanske tillkommer fler? Och alla mina ser du om du klickar på etiketten "bokmärke" här nedan.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Gul&Bla minns jag att storebror köpte några jeans hos, tror jag hade dem sedan ett tag också. :)

    En fin etikett, perfekt som bokmärke med de fina banden och allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bandet fick jag sätta dit själv förstås, det var bara ett snöre innan ... De där jeansen älskades av praktiskt taget alla!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. förmodligen äger jag inget av Filippa K, GulBlå-jeans hade jag förmodligen - om jag inte lånade av min pojkväns... ex, fästmans (ibland ser Mösstantens sajt lite märklig ut, försök igen). Riktigt mjuka bokmärken hos mig:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/05/bokmarken-man-kan-klappa.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. men min pojkkropp utan höften passade pojkjeans bäst :)

      Radera
    2. Om herrkläder passar är det fritt fram eller hur?!

      Radera
  4. Gul och blåjeans har jag aldrig ägt och aldrig varit i butiken heller. Jag var väl lite mer landsortsbetonad. Men jag har gjort ett par inköp på Filippa K. Jag tycker att det är sympatiskt att många av Filippa-K-kläderna har neutrala färger och inte är så modebetonade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är definitivt en duktig designer! Och pappans butik var häftig ... jag var ju själv från vischan, nyinflyttad, men hittade i alla fall dit så småningom. (har försökt kommentera hos dig utan att lyckas)

      Radera
  5. Tänk vad temat "Bokmärke" kan vara lärorikt! Visste inte att Filippa K var dotter till Lars Knutsson. Ja, för att vara ärlig så visste jag inte heller att det var han som grundade Gul&Blå.

    Visst hade jag många fler jeans och Musse Pigg tröjor inköpta på Gul & Blå än vad jag har plagg designade av Filippa K. Vi har en butik i Täby Centrum. Gillar inte färgvalet. Kläderna är alltför färglösa för min smak.

    Å om du länkar till alla dina "leverantörer" av bokmärken så har du glömt Gerd idag. Hennes andra bidrag till temat: http://gerd-geddfish.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filippa är, tror jag, också dyrare än far sin, och jag förstår dig när det gäller färgerna, men det finns ju folk som äääälskar beige! (och nu har jag lagt till Gerd)

      Radera
  6. Gul & Blå - riktig nostalgi!

    SvaraRadera