måndag, maj 20, 2019

Flamma stolt!

Det ser ut som om Clas Ohlsson är väl förberedd för nationaldagen, den 6 juni. Eller är det några värdefulla medaljer i fotbolls-VM man har haft i åtanke/hoppas på när man bunkrat blågula flaggor storlek mindre? Vad man än vill fira så är lagret fyllt. Passar ju bra när Gems Weekly Photo Challenge har FLAGGA som tema.

För egen del föredrar jag den större varianten, även om det är märkvärdigt svårt att komma ihåg att hissa den. För att inte tala om hur svårt det sedan är att hala den inom den stipulerade tidsramen ... Men tills dess får den "flamma stolt mot dunkla skyar, likt en glimt av sommarens sol, över Sveriges skogar, berg och byar, över vatten av viol". Och om himlen är mer blå än dunkel är det bara att tacka och ta emot.

Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. Härligt att se flaggan i topp! Önskar vi hade en flaggstång. Finns på önskelistan.

    SvaraRadera
  2. Ja alltså, här löste du ju temat på ett utmärkt fiffigt sätt. Clas Ohlsson har verkligen laddat upp inför nationaldagen som ju knappt firas på riktigt jämfört med till exempel Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vi hoppas väl på fotbollsmedaljer också?

      Radera
  3. Svar
    1. Det blir det också men då tycker jag flaggorna brukar vara lite mindre???

      Radera
  4. Svenska flaggan mot en blå himmel, det är en syn som gör mig lite rörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart vackert (bara det är lite vind så den inte hänger som en gammal snorig näsduk ...)

      Radera
  5. Ja minnet är ju bra.... men kort=) Turligt nog är det ju inte hela världen om man glömmer att hala....då kan man flagga i dagarna två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är är det inte lika stenhårt längre!

      Radera
  6. En vacker och fin syn med den svenska flaggan vajande mot en klarblå himmel. Och nu blir det väl lite extraskjuts på försäljningen i och med högtiderna som närmar sig.
    Ha en fin resterande vecka !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert vill fler vifta med flagga, om inte på stång så på balkong eller nåt.

      Radera
  7. Hej, glad att läsa att du försöker hålla dig till flagg-reglerna. Tycker inte man gör det annars. Flaggan får vaja där både på stången eller husfasaden hela långa sommaren. Kom att tänka på, halar ni inte flaggan på halvstång här i Sverige? Jag tyckte det var så fint i Helsingfors när man halade flaggan när någon som bott i byggnaden gått bort. Gick man förbi en sådan så visade man respekt och vördnad för livet och för döden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halv stång, absolut. Så snart begravningsakten är avklarad ska flaggan upp i topp. Vacker gest!

      Radera
  8. Det är vackert med svenska flaggan vajande mot en blå himmel! Jag önskar nästan att jag hade en flaggstång men vi har tyvärr ingen flagga alls. Kanske jag ska köpa ett par på Clas Ohlsson och vaja med dem på nationaldagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaja på du!!! Kan aldrig vara fel!

      Radera
  9. Här vajar symbolen i topp och fint är det. En inpass om Clas Ohlson ger mig vibbar av saknad, då jag hade det i min norrlandstad, CO är i stort heltäckande för en människas behov. Men visst finns det infallsvinklar på det påståendet :-) Apropå svenska flaggan alltså ..

    SvaraRadera
  10. Har hört att det är bara inom militären som man måste hala ner flaggan när solen går ner. Andra flaggägare kan hissa och hala den när de vill. Så du behöver inte ha dåligt samvete. Jag älskar vår svenska flagga.
    Ingrid

    SvaraRadera
  11. Heisann, så fint flagget deres vaier i vinden mot den blå himmelen som bakgrunn! Jammen er det flott med flagg!

    SvaraRadera
  12. Flaggorna på Clas Ohlssons gissar jag är fasadflaggor. En vimpel löser problemet med att hissa och hala eftersom den får sitta uppe dygnet runt men den är kanske inte lika pampig som en stor flagga.

    SvaraRadera
  13. Oj det var mycket flaggor, annorlunda bild.

    SvaraRadera