måndag, december 16, 2019

Historien om en handduk

Den här handduken gör skäl för sitt namn. Eftersom den heter just Handduk. Ja, ni ser ju själva! En gästhandduk från Klässbols linneväveri är det, och faktiskt en riktig storsäljare, verkar det som.

Alf Levin var bara elva när han besökte väveriet tillsammans med sin skolklass, de gick i femman. Han var inte jätteroad och blev inte gladare när fröken efter hemkomst till skolan (som ligger i Barndomslandet) gav sina elever i uppgift att designa en egen handduk.

Alf suckade men gjorde till slut slag i saken: han gjorde ett avtryck av sin egen hand. Fort och lätt. Och glömde bort alltihop.
Fast tre år senare ringde telefonen: väveriet hade hittat och tittat på Alfs teckning, tänt till och ville nu göra ett riktigt mönster av hans hand. Så blev det.

Resultatet är inte bara en produkt som blivit en populär artikel med en alldeles egen historia, det blev också pengar till pojken med handen. Hur mycket han tjänat i provision förtäljer inte historien, men han lär ha köpt sin moped för alldeles egna (handduks)pengar när han fyllde femton ... Vem vet, kanske räckte det till körkort och en bil också så småningom?

Hur som helst har han hamnat på kartan över svenska formgivare som kommer att bli ihågkomna för originell design. Vi är många som har hängt fram den där handduken för våra gäster! Linne är förvisso ett härligt material som är både vackert och långlivat, faktiskt riktigt miljövänligt.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Nu fick jag ju googla lite här igen. Det är ju många designer som kommer till av en slump, och den här handduken är ju ett typexempel för det.
    Alf Levins idé var genialisk helt enkelt! Läste att han bara får tre kronor för varje såld handduk som ju ändå kostar 255 kronor/styck. Inte direkt billigt med tanke på att handduken dessutom krymper med 5-7 procent i första tvätten - oooops! Linne är ju ett exklusivt material. Dessvärre kräver det antingen mangel eller strykjärn.

    PS. Nej, jag är absolut inte negativ bara realist;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förtjust i linne, men gillar iofs inte att mangla och stryka ... fast ibland får man offra sig! Om man handlar i väveriets egen butik är varorna några kronor billigare. Men aldrig billiga ...

      Radera
  2. Coolt!

    När sonen var liten köpte jag vita sängkläder som han sedan fick göra hand- och fotavtryck på. Gav i julklapp till mina föräldrar och till svärmor. Mina föräldrar använder dem ofta och jag hittade svärmors när vi var i Serbien i somras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ungarnas händer på grytlappar och på "tavlor"! Rart! Gjorde julkort också, med en "klapp" på. Blev rätt poppis bland dem som fick ett.

      Radera
  3. På Klässbols väveri har jag varit några gånger och har en del linne därifrån, handdukar och dukar. Gillar linne i sig som material men det krävs nästan en kallmangel för att få det slätt efter tvätt. Den här historien hade jag inte hört. Så tack,nu vet jag varför handen finns där. Förut har jag gissat i denna bana.

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant läsning!

    SvaraRadera