tisdag, juni 08, 2021

Läsning för sommarliv

I denna ljuva sommartid gläds vi åt grönska, blommor och all fröjd som naturen bjuder på. Helt följdriktigt är temat för veckans Tisdagstrio med rötter hos Ugglan blommor, buskar och träd.

Jag väljer tre sinsemellan väldigt olika historier. Tar glatt emot tillfället att än en gång dra en lans för den fantastiska Chimamanda Ngozi Adichie. Hennes debutroman, "Lila hibiskus" (Purple Hibiscus), läste jag på papper för ungefär tio år sedan. Väldigt bra! Nu har jag läst om den med öronen, eftersom den finns som radioföljetong. Det är en historia om fanatisk religiositet, grym misshandel, en hel del mänsklig värme och framtidsdrömmar som inte är lätta att uppnå, allra minst för den unga Kambili och hennes bror Yaya. 

"Rosen på Tistelön" (dubbelträff, två växter i en enda titel!) av Emilie Flygare-Carlén är av betydligt äldre datum, men historien håller än. Ett drama som utspelar sig i Bohusläns skärgård, en verklig smuggelhistoria och dess rättsliga efterspel finns med. Det ledde faktiskt till två avrättningar! Boken kom ut 1842 och blev en dåtida dundersuccé, vilket är lätt att förstå. Bra sommarläsning som har både spänning, romantik och och stämning hämtad bland de små öarna i kustlandskapet. 1800-tals krim ska inte föraktas!

Riktig hängmatteunderhållning bjuder Emmy Abrahamson på i "Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske". Humor och kärlek och Wien- och London-miljöer (hon är hemtam i båda städerna) blir en smaklig feelgood-berättelse, och den blir inte sämre av att den faktiskt bygger på författarinnans eget möte med uteliggaren som blev hennes man.  

Och apropå buskar och blommor: klätterhortensian överväger allvarligt att slå ut nu.

En liten bukett liljekonvalj har jag fått ihop också! Utan att bereda Maria Lang
plats i min trio ...
Copyright Klimakteriehäxan 


26 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon i din trio. Känner i alla fall till den första och den tredje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt olika sorters läsning, men jag gillar variation!

      Radera
  2. Lila hibiskus måste jag nog läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte du kommer att ångra det.

      Radera
  3. Rosen på Tistelön har jag läst, fast det var länge sedan. Lilla Hibiscus har jag stoppat in i läslistan idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två bra extremt olika historier! Nigeria i nutid och Bohuslän förlänge sen!

      Radera
  4. Inte läst nån av dom tre, inte heller nåt annat av författarna. Men den sista kände jag iaf igen namnet på.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en charmig story och den blir inte sämre av att vara sann!

      Radera
  5. Jag var också väldigt nära att ta med Rosen på Tistelön i min trio! Jag gillade den mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den hade lite av det mesta!!!

      Radera
  6. bra passande lista, plockade några liljekonvaljen när jag promenerade med sonen i morse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blommar så underbart just nu!

      Radera
  7. Den sistnämnda har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och blev ganska road eller hur???

      Radera
  8. Hade inte en tanke varken på Lila hibiskus eller Rosen på Tistelön. Gillade båda. Busken tror jag att jag hoppar, men liljekonvaljen står på vänt i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buskhistorien har sin charm, men de båda andra jag nämner är förstås mycket bättre litteratur.

      Radera
  9. Lila hibiskus läste jag också för ganska länge sedan och tänker lyssna på nu. Rosen på Tistelön har jag läst. kul med de där gamla böckerna som fortfarande tål att läsas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tuva Novotny läste in den för tio år sen, den går alltså i repris nu. Mycket bra inläsning är det. Tistelön var en riktigt positiv överraskning, visste inte riktigt vad jag hade att se fram emot!

      Radera
  10. Lila hibiskus och Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske du ska ge Rosen en chans också? Jag tyckte mycket om den!

      Radera
  11. Lila hibiskus gillade jag jättemycket. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst var den bitvis väldigt otäck, hibiskusboken?

      Radera
  12. Vilka fina blommor! Rosen på Tistelön var en av de första titlar jag kom på, men jag kom också på att jag inte hade läst den (och det borde jag nog göra). Har inte heller läst Lila Hibiskus, men det vill jag verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosen är riktigt bra! Kul när gamla saker håller tycker jag. Chimamanda ska man läsa allt av!!! Sen får hon Nobelpriset.

      Radera
  13. Lila hibiskus har jag också med. Intressant författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är otroligt bra. Får snart Nobelpriset (av mig).

      Radera