söndag, juni 20, 2021

Konst som flyter, nödig eller inte – men hösten är väl inte här riktigt än va?

"Välkommen att vara med och samskapa konst!"
En skylt med den hälsningen möter den som valt att styra stegen längs kajen som leder in under Liljeholmsbron, på den södra sidan. Ja minsann, ett sommarprojekt på en flotte som ligger och flyter under brospannet. 
På håll ser det ut som en mängd skyltar, de flesta påminner mest om graffiti.

Man kallar det ARTmovement Fair och på eftermiddagarna öppnas gallergrinden och det blir workshop för hugade, under ledning av etablerade konstnärer. Det här flytande galleriet är 300 kvadratmeter stort och projektet är finansierat av Region Stockholm. Ska pågå juli månad ut.

Den här konstnärliga mötesplatsen är faktiskt en del av en satsning, tillsammans med Studiefrämjandet, på bättre integration av nyanlända ungdomar. Målgruppen är 15-25 år, alla aktiviteter är gratis och inga förkunskaper krävs. Om folk utanför gruppen också beger sig till Liljeholmshamnen för att skapa vet jag förstås inte vad som händer. Hoppas alla är välkomna, det främjar väl också integrationen!


Det är förstås skyltsöndag i Blogglandia, och vi är ett gäng som troget visar vad vi hittat i skyltväg under veckan som gått. Ta en sväng förbi BP:s blogg så hittar du fler skyltande bloggare!

Onödiga toabesök undanbedes. Lite överflödig info, eller?

Vi har just börjat njuta av sommaren. Vem i hela världen är då road av att kika på
kläderna tänkta för hösten? Inte jag i alla fall! Men kanske engelskspråkiga
 shoppare tänker annorlunda?

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. en hel del flytande konst i Göteborg med, det är kul! Nu i sommar går inte spårvagnen över ned nya bron, borde ta en promenad över Göta älv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ogillar att gå på höga broar, var de än är ... tycker inte om känslan ... tänk om jag hoppar????

      Radera
    2. tja, höjd på 12 meter låter inte så avskräckande, som ett vanligt höghus, när bron står i öppet läge har den en segelfri höjd på 28 meter.

      Radera
  2. Nä inte titta på kläder nu....det är ju knappt att man behöver en tråd på kroppen för närvarande. Här skrotas det runt i bikini på baksidan av huset. Ha en bra söndag och snyggt skyltat =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baddräkt är väldigt lagom klädsel just nu, visst är det skönt!

      Radera
  3. Minns den tiden när stora postorderfirmor skickade ut sina kataloger så här års, jag var alltid lika förvånad över att det var höstmodet som presenterades då.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tajming är svårt, inte minst i modebranschen. Nån ska väl alltid vara först med nästa trend ...

      Radera
  4. Nä, först tar vi verkligen sommaren, ingen höst här än på länge...

    SvaraRadera
  5. Vilken strålande idé med den flytande konstutställningen under Liljeholmsbron. Hoppas många hittar ditt, både potentiella konstnärer och besökare. Vissa verk var riktigt fina tyckte jag, andra aningen "barnsliga". Men det är ju idén som räknas.
    Toalettskylten - hahaha:-)
    Pre-fall, jaha! och det redan nu - nej tack säger jag med.
    Vilken toppen skyltning! Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul med nya och originella ideer! Inte minst i konstvärlden!
      Höstkläderna tar vi fram om sisådär två-tre månader, tidigast.

      Radera
  6. Trots att jag är mer höst-vintermänniska så vill inte ens jag kolla höstmodet ännu! Jag hittade ett riktigt häftigt konstverk där på utställningen, i övre raden till vänster ett mycket färgsprakande bidrag som jag verkligen gillade. Heder till initiativet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul idé, verkligen, roligt om nåt dessutom blir bra och sevärt!

      Radera
  7. Kul projekt! Får ta mig en titt här när jag kommer hem. Men inser att jag i detta fall är utanför målgruppen.
    Toainfon hade de tänkt till om. Eller inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart originellt integrationsprojekt, huruvida det funkar har jag förstås inte en aning om.
      Jag tillät mig en lite syrlig kommentar när jag bad att få låna toan ...

      Radera