söndag, juni 06, 2021

Vi kavlar upp!

Det finns reklamkampanjer som man blir spyfärdig av. Och så finns det ibland sådana som man tycker känns hundra procent rätt. Just nu pågår en av den sorten. Jag tänker på "Kavla upp!". Kändisar av alla slag medverkar för att få folk att vaccinera sig mot covid19. Inte vet jag om någon som tänkt avstå ändrar sig och tar en spruta bara för att exempelvis Jason "Timbuktu" Diakité har gjort det, men man kan ju alltid hoppas. Själv har jag kavlat upp två gånger och är glad och tacksam för det.

Att utnyttja kändisar för att få fler att vaccinera sig är något som används runt om i världen, och man verkar tro på effekten. Visst, vi har ju fått se både Joe Biden, Stefan Löfven, kungen och Boris Johnson med blottad överarm, men lite mer poppiga affischnamn anses nog locka mer och fler. Hoppas det lyckas!

Sveriges nationdaldag. Hette förr Svenska flaggans dag. Men
nu är det kanske flagans dag? Ack ja, ibland blir det lite tokigt.
Kan i alla fall stolt meddela att jag har hissat vår. En med två g.
En mager skyltsöndag för min del, men om man tar vägen via BP:s blogg ser man säkert väldigt många fler skyltar med olika budskap. Kolla hennes högerspalt, där dyker de upp!

Tycker hur som helst att det är läge att låta en vid det här laget snart två år gammal skylt få lufta sig igen. Tänk om vi ändå är på väg dit! Äntligen?! Kavla upp, alla!

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. Att kavla upp ärmarna, såg jag på ett ställe till. Modeorden just nu.
    Idag vill jag inte sitta uppkopplad vid datorn, utan uppkavlad på balkongen. Eller på promenad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre uppkavlad än uppkopplad! Absolut!

      Radera
  2. Jag bara väntar på att min åldersklass ska få kavla upp. Skönt för dig att vara klar! Ha en skön söndag på din uteplats

    SvaraRadera
  3. Visst är det en bra reklam, hoppas kan man ju att den har effekt också. Kavlat upp har jag också gjort, två gånger.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är tacksam för de där skotten i armen eller hur? Önskar bara att INGEN säger nej.

      Radera
  4. Oj! Jag har glömt att leta rätt på fasadflaggan här hemma! Det är bara stugan som får ompyssling numera. Men jag har sjungit nationalsången för mig själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då så ... Och kan du tänka dig, jag har kommit ihåg att ta NER flaggan också!

      Radera
  5. Tyvärr visar forskning att sådana där kampanjer mer eller mindre är att kasta pengarna i sjön. Men de som är med får känna sig lite duktiga i alla fall 😉

    Däremot läste jag om en vårdcentral som anlitade en lokalkändis, tror det var en dansbandssångare, som ringer runt och bokar vaccinationstider. Sånt kan nog få större effekt, att någon man har en närmare relation med går före.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt är bra om det har effekt!

      Radera
  6. firar att Göteborg fyller 400 år och att jag bott här 50 år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan det bli mycket tårta! Och champagne!

      Radera
  7. Hahaha! Med tanke på hur totalt värdelös jag är med att känna igen kändisar så funkar just denna skyltar inte på mig. Ooooops, jag vet! Men visst har man sett olika statschefer vaccineras. Men som du säger, det funkar bättre med sångare och skådespelare. Bara man vet vem det är så;-
    Ingen mager skyltsöndag alls! Bara att upptäcka "flaga" förtjänar en applåd:-)
    Det var en toppen skyltsöndag, inklusive sista trotjänaren... Tusen tack för dina skyltar och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände igen hela kvartetten - men jag tror det stod namn på skyltarna också: Isabella Scorupco, Tusse, Timbuktu och Lena Endre.
      Det flagar vi för.

      Radera
  8. "Kavla upp" har jag sett lite varstans nu i veckan i Stockholm och hade också med den. Inte gör den någon skada heller.
    Ja, att "flaga" idag är det nog många som gjort. Men jag undrar fortfarande varför man inte valde midsommarafton eller midsommardagen till nationaldag i stället för att byta Svenska flaggans dag till en Nationaldag känns lite krystad för mig. (Och historiskt är det ju inte så mycket att hänga i granen detta datum heller.)
    Sista skyltens budskap känns nu lite närmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo kampanjen är ganska intensiv tycker jag mig förstå! Visst vågar man börja tro????

      Radera
  9. I morgon ska mannen min och jag "kavla upp" är det tänkt.

    SvaraRadera
  10. Vi har redan kavlat upp och väntar på att få kavla upp igen nån gång under juli. Lång väntan mellan sticken men det är skönt att vara på g i alla fall.

    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nån sorts frihetskänsla som inställer sig när man får skott två!

      Radera