torsdag, juni 17, 2021

Att läsa e-böcker

E-böcker är, precis som ljudböcker, på uppgång bland folk som läser. Mia i bokhörnan undrar i veckans helgfråga: Brukar du läsa e-böcker?

En period gjorde jag det. Tog ett abonnemang och hade läsplattan ständigt inom räckhåll, läste bok efter bok (av ren snålhet antar jag, ville förstås ha valuta för pengarna). Visst funkade det, även om jag föredrar att hålla i en pappersbok. 

Men jag sa upp den där prenumerationen. Mina olästa hyllvärmare krävde att jag återvände till dem, det kände jag tydligt. I fjol läste jag Dagens Nyheters sommarföljetong som e-bok, men det gör jag inte om. Även e-böcker vill jag läsa i min egen takt, inte i små portioner som nån annan bestämt omfattningen av!

Däremot tror jag att det blir aktuellt med e-böcker igen om man får ge sig ut på någon resa i framtiden. Tar ju inte nån plats i packningen! I så fall ska jag ta reda på hur man lånar även den här sorten på bibliotek.

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. E-böcker har jag testat i olika omgångar men det är inget för mig.Däremot har jag "Storytel" där jag väljer att lyssna på böcker. Man kan även läsa dem via läsplatta eller i mobilen. Men jag har också alltid en fysisk bok till hands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen kan man vänja sig - om man skulle bli tvungen men till vidare får vi ju vlja alldeles själva!

      Radera
  2. en rejäl pappersbok är bäst. men det finns tillfällen när en kan ha trevligt med en e - bok eller en e - ljudbok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid bra att ha valmöjligheter!

      Radera
  3. Göteborgs-Posten läser jag ofta i min mini-iPad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är dålig på att läsa tidningarna på nätet, men vi har e-prenumeration.

      Radera
    2. och vad gör du med den prenumerationen...?

      Radera
    3. Jo då, när vi inte är i stan är det den tidning vi har att tillgå - vi har både DN och SvD i e-format, men det går verkligen inte med automatik att jag klickar in mig d-r.

      Radera
  4. På resa kan jag förstå att e-böcker kan vara bra av utrymmesskäl, men jag är stockkonservativ när det gäller böcker. De ska vara av papper och helst inte pocket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att lära gamla hundar sitta :-D
      Jag läser gärna pocket.

      Radera
  5. Har varken lyssnat på ljudböcker eller läst e-böcker. Så jag ligger lite efter här... Däremot läser jag alla tidningar på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju inte bara för att möjligheten finns!

      Radera
  6. Jag kan ju säga det att jag alltid föredragit pappersböcker!

    Blev ledsen när inte synen funkade för detta. Så därför lyssnar jag på böcker eller läser på plattan (där det är mer anpassat att läsa). Jag har varit tvungen att anpassa mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men bra i alla fall att det funkar - och att alternativ fanns!

      Radera
  7. Äääääääääälskar min eboksläsare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man! Dit har jag en bit kvar ...

      Radera
  8. Bra med olika alternativ, men e-böcker har jag inte fastnat för, än. däremot e-ljudböcker - det blir det en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns väldigt mycket att lyssna på, snart tror jag varenda bok som skrivits också blivit inläst!

      Radera
  9. Ja, tacka vet jag att vända blad. :) Pappersböcker behöver ju heller ingen uppladdning eller anslutning för att funka. Mina eböcker som erhållits som rec.ex bara försvann när läsplattan lag av för gott, sånt händer ju inte heller med fysiska böcker, dom bara står där snällt i hyllan utan att försvinna.

    SvaraRadera
  10. Jag glömmer ofta e-böckerna har några i plattan som jag köpt men de blir inte lästa.

    SvaraRadera