lördag, juni 12, 2021

Veckans mening – om Tiger Woods

Lördag. I sällskap med Skriv-Robert och några till presenterar jag Veckans mening. Den ska vara hämtad ur något jag nyss läst, och den ska få mig att stanna till mitt i steget/läsningen, om än aldrig så kort stund.

Väljer ett citat ur Ocean Vuongs omtalade debut "En stund är vi vackra på jorden" (On Earth We Are Briefly Gorgeous). Historiens berättare, Little Dog, skriver till sin mor, som är analfabet, och återberättar deras dramatiska och ganska sorgliga familjehistoria, som bär stora likheter med författarens egen.

Lustigt nog dyker ingen mindre än golfstjärnan Tiger Woods upp. Där finns en anknytning från Vietnamkrigets dagar  jag har googlat och det är inget författaren hittat på! Etniskt ursprung är ett viktigt tema i boken (som jag ännu inte läst klart). Tiger Woods är ett exempel på det.
When asked about how he identifies his roots, Tiger Woods called himself "Cablinasian", a portmanteau he invented to contain his ethnic make up of Chinese, Thai, Black, Dutch and Native American.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. mina arbetskamrater skojade att jag är ryss... fast jag "uppfostrades" att hata allt ryskt, eftersom min far fick fly därifrån som barn, när Ryssland invaderade hans barndomshem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryssar var inte särskilt poppis när vi var barn! Och nu har vi Putin ...

      Radera
  2. Väldigt tänkvärt citat och detta är en bok jag nu antecknat och ska läsa under sommaren. Detta med rötter och etnicitet intresserar mig mycket och på olika sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många amerikaner har rötter i Vietnam, det här är bara en av dem, men en som verkligen kan skriva.

      Radera
  3. Innovativt. Själv är jag svensk i så många generationer jag kan överblicka. "Native Swede"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är visst lite skogsfinne också!

      Radera
  4. Cablinasian - jag läse lite snabbt och fick det till "cannibalism" - oooops. Men jag gillar cablinasian. Ordet innehåller ju det mesta om man säger så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namnet skulle kunna tyda på ett visst sug efter människokött, men han är döpt efter sin pappas bästis i Vietnamkriget.

      Radera
  5. Jaj tycker att det är en fantastisk titel! Var boken bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har halva kvar, men ja, den är bra. Lustigt att det är den andra jag läser på kort tid som består av att en ung man skriver till sin mamma efter en problematisk uppvöxt ... (den förra var Tung av Kiese Laymon)

      Radera
  6. Har läst boken men minns den tyvärr dåligt. Blev nog inte lika överväldigad som de flesta andra verkar bli. Har tyvärr inget spännande alls i mina gener, det är nog svenska bönder alltsedan hedenhös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överväldigad blir inte jag heller!

      Radera
  7. Spännande sådant. Förutom inom landets gränser ska det ha funnits valloner på min pappas sida, men det var alltför länge sedan för att kunna släktforska om. Men släktforskning är verkligen intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och få av oss har väl lika brokig bakgrund som Tiger Woods, misstänker jag!

      Radera