onsdag, september 01, 2021

Nysläppt som lockar

Veckans kulturfråga, som Enligt O som vanligt ställer, lyder denna gång: Vilka boksläpp ser du mest fram emot i höst?

Det är en väldigt svår fråga, för jag har urusel koll på vad nytt som kommer ut i bokhandeln. Men om jag tänker efter vet jag att jag sett hyllningar för Kerstin Ekmans nya "Löpa varg" och det är alldeles säkert bra läsning. "Varg" är ju ett ord som alldeles automatiskt väcker känslor!

Tora Dahl är en annan litterär storhet som jag egentligen inte alls känner till, trots att hon skrivit  det vet jag nu  nästan trettio böcker! Men nu har hennes dagböcker kunnat öppnas efter femtio års väntan och där fanns tydligen massor med spännande material om kulturpersonligheter som hon omgav sig med, unga älskare och konkurrerande skribenter, det snappade jag upp i en recension för bara någon dag sedan. Jesper Högström har skrivit "Jag vill skriva sant: Tora Dahl och poeterna på Parkvägen". I den presenteras uppenbarligen ett kvinnoöde som nog inte liknar så många andra.

Helena Stjernström har börjat en ny serie efter trilogin om Copenholm, staden som så fyndigt var en sammanslagning av Köpenhamn och Stockholm. Nu finns "Miraklet i Tunneberga" som är den första om "Kyrkoherden på Kullahalvön". Författarinnan har skaffat bostad i Skåne, det kan möjligen ha inverkat på valet av plats för handlingen ... Boken finns inte tryckt men som e-bok och att lyssna på. Räknar med att den bjuder på en hel del leenden och överraskande vändningar, för så var det med Copenholm!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Varg-böcker verkar alltid vara inne, Helena Stjernström är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena S har hittat en kul mix mellan humor och spänning.

      Radera
  2. Kerstin Ekmans bok "Löpa Varg" är nog en bok som jag kommer att läsa. annars ser jag inte fram mot några böcker, läser mest det som vi köper på loppis eller får låna av vänner.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja även jag undviker bokköp så gott det går - men det går inte alltid ...

      Radera
    2. Löpa varg är väl redan utkommen? den har jag reserverat på bibl. jag läste Tora Dahls självbiografiska böckeer för många år sedan och förfasade mig över de stora poeterna

      Radera
    3. Alla tre jag har med har redan släppts - som jag skrev, jag har urusel koll på vad som ska komma senare under hösten! Men titlarna är i a f färska ...

      Radera
  3. Jag har dålig koll på vad nytt som komma ska. Kerstin Ekman visst jag och ska nog läsa den. Tack för tipset om de andra böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omöjligt att ha koll, ju. Dessutom en aning onödigt när man redan har så mycket oläst som står och väntar!

      Radera
  4. Har väldigt dålig koll på Tora Dahl. Låter som en spännande bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också! Ska man ha dåligt samvete för det tror du?😄

      Radera