fredag, september 10, 2021

Ingen vidare vecka

Jo jag är ju lite road av heminredning, det syns väl?
En svår tid i mitt liv har just börjat. Och den kommer att bli mer än två månader lång. Turen för jobbet med stambyte i huset har nämligen kommit till oss, vi är sist av alla! Vilket med nödvändighet dominerar svaren på de fem fredagsfrågorna från Elisa Matilda

  1. Vad har du gjort mest i veckan? Plockat, burit, kastat, plockat, flyttat saker.
  2. Vad har du inte gjort som du skulle ha gjort? Jag borde antagligen ha plockat (och kastat bort) ännu mer.
  3. Vad har du tittat på i veckan? Ett par tv-serier förutom nyheter. Och finalen av Diamond League, friidrott alltså.
  4. Hur har du sovit? Jag har vaknat mitt i natten och känt rejält stresspåslag för det här stambyteseländet och då har jag inte somnat om på läääänge.
  5. Vad ser du fram emot med helgen? Att borrandet tar paus.
Copyright Klimakteriehäxan

27 kommentarer:

  1. det är jobbigt med slamrigt arbete som pågår länge. plocka och kasta bort gör en aldrig mycket nog, tycks det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med på båda punkterna!

      Radera
  2. Stambyte och borrande låter INTE kul. Jag får nästan stresspåslag bara av att läsa om det. Mina sympatier, kära du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker lite synd om mig ... som tur är kom Dottern och var väldugt behjälplig i slutspurten!

      Radera
  3. önskar veckoslutet blir ok, vi bodde med 4 små barn i en tvåa (när det var stambyte i lägenheten vi lånat av min bror under året vi byggde)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att inga små barn bor med oss nu!

      Radera
  4. Det är förskräckligt när de håller på med stambyte. Förutom att det är rörigt så blir det ju aldrig en lugn stund. Jag lider med dig!

    SvaraRadera
  5. Nej, usch, jag avundas dig inte! Men borrande, det har jag här. Grannen byter kök - helrenoverat - och det hörs!
    Hoppas du får det lugnt på helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men köket kan väl inte ta månader att få klart??? Här är det ju ett stort hus med många lägenheter, så vi hör när de jobbar hos andra också.

      Radera
  6. Stambyte innebär en massa jobb och buller. Antar att ni kanske ska byta lägenhet också. Men vet ju att det varierar. Önskar dig en lugn helg. I varje fall ljudmässigt . I övrigt förstår jag att det är väldigt mycet att stå i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt riktigt körigt och inte ett skvatt kul!

      Radera
  7. Alltså jag vet precis vad du pratar om. Vi hade ju stambyte 2015 och vi flydde fältet i sju veckor. Men inte behövde vi plocka bort så många grejer. Det var bara badrummet och gästtoaletten som fick "tömmas". Sedan "förseglades" alla köksdörrar och våningsdörrar, men det skötte företaget som höll i stambytet. så inga tavlor som fick "evakueras".
    Vårt stambyte tog också cirka två månader, men det avslutades i förtid. Fint blev det, jättefint.
    Om jag vore dig skulle jag också fly fältet till barndomslandet till exempel eller utomlands, nu när man får resa igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska fly fältet, men är inte riktigt flygfärdiga än ... och jag blev tvungen att tömma alla köksskåpen också ... Skulle gärna ta en sväng söderöver, men tycker inte det känns riktigt säkert än. Rätt eller fel?

      Radera
  8. Nämen fy för den lede. Jag som tyckt det varit jobbigt med takarbeten o asfaltering av vägar....Får du evakuera under tiden eller ska du bo kvar hemma medan de håller på? Hoppas verkligen du får bo någon annanstans...ja roligare kan man ha det, sov nu gott i helgen medan tystnad råder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns grannar som bor kvar men de får duscha och gå på toa nere på gården ....
      Jag försöker tänka på att det ska bli bra när det är klart!

      Radera
  9. du har väl chansen att inte behöva vistas i slamret utan sova i barndomslandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack och lov. Men måste ju fixa allt först och det är redan igång.

      Radera
    2. (när det var byte av rör i min brors lägenhet, jobbade jag natt och fick sova bekom en filt i barnens våningssäng!)

      Radera
  10. Stambyte är inte kul alls. Jag lyckades pricka in en föräldraledighet under hela stambytet hemma och som tur var hade jag en kompis som var hemma samtidigt. Hoppas det går snabbt och att ni snart får hade som vanligt hemma igen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snabbt går det förvisso inte ... men vad har man att välja på? Bara att hacka i sig, "gilla läget" som det så vackert heter.

      Radera
  11. Man kan ikke bare gjøre ting man burde, man må gjøre litt man får litt energi av også.

    SvaraRadera
  12. Låter inget vidare, bara att bita ihop tills det är över! Ha det så bra du kan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tystnad är en underskattad lyx, säger bara det.

      Radera
  13. Fy farao! Jag minns med fasa det året vi rev garaget och fyllde sonens rum med allt bråte innan det nya var färdigbyggt. Tydligen felplanerat i tiden, för sonen kom hem efter ett år på folkhögskola. ”Mellan två hem” och vi gjorde om vardagsrummet till nästan-vuxet pojkrum. Öppen planlösning är inte så käckt då, så det blev överkast uppspikade in mot vardagsrummet.
    Jag lider med dig ... tillvaron blir som en parentes när man bor så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att veckorna ska gå fort - och att vi blir nöjda med resultatet, för nytt badrum har vi behövt länge.

      Radera