fredag, september 17, 2021

Att ha eller inte ha

Om man händelsevis inte hade det klart för sig redan (det hade i och för sig jag) blir det rätt avslöjande att tvingas packa ihop och plasta in större delen av hemmet, så som jag gjort nu inför stambyte: jag har samlat på mig mycket. Onödigt mycket, av både det ena och det andra. Vilket hamnar i blixtbelysning när man möter de nya fem fredagsfrågorna från Elisa Matilda:

  1. Vad äger du fler än en av som många vanligtvis bara har en av? Armbandsur.
  2. Vad för vanlig sak finns inte i din ägo, men som många vanligtvis äger? Tvättmaskin. Hade en, blev lycklig när jag lyckades sälja den ...
  3. Vad för något skulle du aldrig låna ut till en granne? Inte en aning. Vad skulle de vilja använda som jag har och som de inte har själva?
  4. Vad har du någon gång lånat av en granne? Vin. Böcker. Och ägg.
  5. Vilken ägodel har följt dig genom livet? Har kvar min allra första bok, "Kattilina och hennes bröder". Finns fler prylar från barndomen i någon vrå. 
  6. Copyright Klimakteriehäxan 

26 kommentarer:

  1. Mysigt att ha kvar något från barndomen, min tolv år yngre syster fick det mesta, resten försvann i flytten till Sverige; mina kära dockor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättetråkigt om du blivit av med allt!

      Radera
  2. Ingen tvättmaskin? Jag gissar att du har en lägenhet där det finns en gemensam tvättstuga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och en jättebra med tre stora maskiner och bra tork! Inte svårt att få tid heller.

      Radera
  3. Armbandsur har jag också flera av, 5 st. Varför? Lika färger och utföranden. Tvättmaskin vill jag ha. en jätteliten. Vet inte om jag vill låna något av någon på mitt nya ställe. Vi får väl se! Treflig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvättmaskinen jag hade var normalstor men jag använde den i praktiken aldrig, eftersom det är så mycket mer effektivt att tvätta i stora tvättstugan.

      Radera
  4. Naturligtvis är det OLIKA färger och utföranden. Sååå himla tokiga är jag ju inte, så jag springer och köper fem exakt lika! 😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte väl det! Jag tycker klockor är en kul accessoar att matcha kläderna med. Nu för tiden kostar ju en kul klocka mindre än ett batteribyte hos Ur&Penn!

      Radera
  5. Tvättmaskin låter som det är jobbigt att inte ha, även om man har en tvättmaskin i fastigheten. Iofs kan man ju lämna in tvätt också, det är ju iofs skönt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror aldrig jag lämnat in tvätt, men kan med en rysning minnas att jag brukade använda kilokem ... det kan väl inte ha blivit rent?
      Våra tvättstugor är väldigt välutrustade och en fröjd (nåja) att använda.

      Radera
  6. jag har också en gammal älsklingsbok kvar som jag tagit i morfars bokhylla. det var verkligen ingen barnbok, men jag fastnade handlöst för den. har nu även införskaffat ref. ex. tvättmaskin har jag, tack och lov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad kan det ha varit för bok? Nu blev jag ju nyfiken! Har inte saknat min tvättmaskin en enda sekund sen den bars ut ur mitt hem.

      Radera
  7. Jag tyckte att det var urskönt att ha egen tvättmaskin när jag bodde i lägenhet. Ena stället var i ett slumklassat område och där kunde torkrummen vara låsta med hänglås i flera dagar och tvätt finnas i maskinerna när man kom ner på sin tid. På andra stället var det svårt att få tid och att hinna tvätta klart. Var hopplöst när vi fick en bäbis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det låter som om det inte var nån kul tvättstuga ... ett problem med att tvätta i lägenhet är ju att man inte har nåt utrymme för tork!

      Radera
  8. Hahaha! Ja, bor man i en och samma lägenhet/hus i mera än tio år, då blir det många saker som man samlar på hög utan att ha den minsta användning av dom...
    Du är lite som min man. Han samlar också på armbandsur som samlarobjekt alltså. Å armbandsur tar som tur är ingen plats.
    Har heller ingen tvättmaskin - så skönt att ha en tvättstuga i källaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina armbandsur är inga äkta samlarobjekt utan snarare accessoarer i roliga färger och med speciella urtavlor och armband. Ja, tvättstugan är ett stort plus!

      Radera
  9. Kul att läsa dina svar. Och kan tänka mig att det blir än mer påtagligt nu när du plastat in hemmet inför stambytet. Ler åt armbandsuren.Jag har samlat på dem. Men nu köper jag inga fler.
    Tvättmaskin vill jag ha i lägenheten trots att vi har en riktigt välutrustad tvättstuga i källaren. Uppe tvättar jag med "småsaker" och maken sköter i övrigt all tvätt och mangling i tvättstugan.
    Han stryker också men då uppe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stryker minimalt ... men dukar, ja, och ett och annat linne/bomullsplagg. Men nån tvättmaskin kommer aldrig in till mig igen.

      Radera
  10. Svar: Hahaha! Så jag skrattade när jag läste inlägget du länkat till. Känner igen mig helt och hållet. Kan berätta att det första jag köpte efter min första (och enda) skilsmässa var just verktyg. Ville då absolut inte be "en karl" om hjälp. Det var då det;-)
    Nu vet jag inte bättre men...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du läste, kul att du t o m skrattade! (jag hade nog lite högre ambitionsnivå i bloggandet för några år sedan, nu har det blivit väldigt mycket listor och utmaningar och svara på frågor, vilket i allmänhet kräver mindre insats från mig känns det som)

      Radera
  11. Kul att du har en fräsch och fin tvättstuga där du lätt får tid! Vi ha rockså en tvättstuga, ligger dock en lite bit härifrån, och en aning svårt att få tider med kort varsel. Är väldigt nöjd (och lat) med att ha en tvättmaskin i badrummet. Min man har också flera armbandsur, själv är jag nöjd med ett ;-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore det svårt att få tvättid skulle min inställning till egen tvättmaskin kanske se annorlunda ut!

      Radera
  12. Jag har inget armbandsur kvar längre, förlitar mig på telefonen :-)

    Kul att du har kvar din första bok!

    Tvättmaskin har jag i köket, vilket är väldigt vanligt här i Spanien. Tvättstugor existerar så gott som inte någonstans. En diskmaskin skulle jag gärna ha, men nån sån ryms inte i vårt lilla kök ifall vi inte bygger om det och det känns för jobbigt. En lösning är ju att gå ut och äta, då tar andra hand om disken :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast mobilen får jag ju så ofta leta efter, medan klockan sitter på armen!!! Att gå ut och äta är en bra lösning på diskproblemet! Du kan kanske lämna bort tvätten också?

      Radera
  13. Jag sålde min tvättmaskin inför min flytt i somras då jag såg vilken fin tvättstuga som fanns. Nu har jag mycket mer plats i badrummet...armbandsur har jag inte använt på en himla massa år, kanske har jag någon gammal liggande i ett smyckeskrin...Du har ju själv lånat både vin och ägg så kanske kunde du göra detsamma till en granne i nöd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamensan, jag har lånat ut vin och lite annat ur köket också, inga problem med det! Livet utan egen tvättmaskin är som du säger rymligare och utan blöta kläder lite här och där i bostaden ... Klocka har jag kanske mest för att det är kul. Snygga klockor alltså.

      Radera