söndag, april 10, 2022

Meddelas endast på detta sätt!

Vem bestämmer sig för att öppna eget under namnet Killgissa? Man eller kvinna? Ja inte vet jag. Inte vet jag om jag tycker det är någon riktigt bra namn heller, om sanningen ska fram. Hur som helst är detta ett galleri på Hornsgatspuckeln, relativt nytt tror jag för jag minns inte att jag sett det förut och jag passerar ändå rätt ofta där. 

En nyhet till har jag mött i veckan: meddelandet om att automaterna i vilka man kunnat köpa sina buss-och t-banebiljetter är på väg att avskaffas. Några funkar fortfarande, medan andra förkunnar att de faktiskt redan gått i pension. Meddelas endast på detta sätt, kanske?
Tygbutiken med sina färgglada skyltar  en på var sida om entrédörren  tycker jag ska ha lite beröm för att de ansträngt sig. Fladdrande tygremsor understryker välkomsthälsningen.
Skyltsöndagen högtidlighålls sedan länge av ett antal bloggare som enklast går att spåra via BP. Kolla hennes högerspalt!

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. tror jag läst i Göteborgs-Posten att automater stängs i huvudstaden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man! Jag har inte lagt märke till nåt.

      Radera
  2. Det är mycket som går i pension....parkeringsautomater också, helt hopplöst. Alla (läs jag) vill ju inte logga om i en app och lämna ut kortuppgifter. Sen klagar handlare inne i stan på butiksdöd.....ja, jag undviker och säkert fler än mig att handla i stan. Oj det blev en hel uppsats =) Gillar tygaffärensskylt! Ha en bra kväll, så tittar jag in imorgon och hoppas på en ny Selfie =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. P-automater slåss jag en del med ... är inte överens med apparna emellanåt, men man har inte mycket till alternativ!

      Radera
  3. Killgissnkngar är synnerligen irriterande. Inget namn som lockar! Ej heller fladdrande tygremsor.
    Tråkig tant inställning kanske beror på att hon gått i pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä Killgissa gör mig väldigt tveksam till stället.

      Radera
  4. Som du förstår kunde jag inte låta bli at googla Killgissa. Hade satsat (minst) en hundring på att galleriet och bokhandeln hade en kvinnlig ägare. Fick ingen bekräftelse, men det är i alla fall en kille som är ensam i styrelsen. Otippat måste jag säga. Precis som du tycker jag att namnet visserligen är vågat och väcker uppmärksamhet, men inte är så lyckat.
    Ditte skrev också om alla pensionerade biljettautomater som hon råkade ut för när hon skulle åka till Uppsala. Gillar dock skylten, men som jag har förstått det finns (som vanlig när det gäller SL) ingen info alls var man kan köpa sina biljetter istället...
    Å sista skylten - så charmigt och originellt. Gillas skarpt!
    Vilken lyckat Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer förmodligen aldrig att gå in på/hos Killgissa.
      Antar att SL tycker det räcker med skylten man ser på bussarna när betalkort blir busskort. Tygaffärens skylt måste ha tagit en stund att pyssla ihop!

      Radera
  5. Snyggt skyltat! Killgissa måtte vara tämligen nytt för jag går här ganska ofta och har heller inte sett det. Speciellt namn är det-
    Känns lite trist att SL-automaterna ska pensioneras men jag tycker de meddelar på ettt roligt sätt. Men saknar hänvisning. För ligger Swish eller BankID nere kan man inte köpa biljett. Jo, med betalkort i spärren men hur ska turister veta det.
    Jag har en reskassa jag fyller på hos SL i spärren eller hos Pressbyrån och ibland köper jag månadskort. Men om ma nu inte vet detta som turist är det knepigt-
    Jättekul med tygaffärens fladdrande skyltar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör reskassa som du, tar till buss/t-bana när jag inte orkar/ids gå. Har använt de där automaterna som funkat jättebra enligt mitt sätt att se. Men men ... inte första gången något/någon som funkar bra blir pensionerat och förklarat obsolet!

      Radera
  6. Undrar vad Killgissa står för. Onekligen ser man skylten bara för att namnet är så udda.
    Bra skyltningar här inne hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån sorts konstgalleri men vet inte av vilken inriktning - man törs ju inte gissa heller eller hur?! Kul att du hittat hit, tycker inte jag känner igen ditt bloggnamn!

      Radera
  7. Tanten hänger inte med, jag var tvungen att googla på Killgissa...om jag nu blev så mycket klokare av det..
    Här på landsorten har man också tagit bort busskortsautomaterna, det går lika bra att köpa direkt ombord på bussen på samma vis, smart. Tygbutiksremsorna uppvisar ingen större handarbetskonst men fyller helt klart sin funktion!

    SvaraRadera