söndag, april 17, 2022

Stolta stad? Jo åtminstone på skyltar

Hade besök från folk som inte varit i huvudstaden på länge. De tog sig runt, energiskt, nyfiket och beslutsamt. Och konstaterade en rad saker, som att Slussen minsann inte är färdigbyggd trots att man hållit på i åratal redan. Visst, man började 2016 och det heter att det ska vara klart 2025, tro det den som vill ...

Sedan undrade de vart Guldbron, den berömda, tagit vägen. Bara att peka och beklaga att någon guldfärg aldrig synts på detta monster, importerat från Kina över alla hav. Och fruktansvärt tråkigt, sterilt och otrivsamt att promenera på. 

Det är någon sorts oskriven regel som gör att gatubilden i en stad som vår är en sorts perpetuum mobile. Så snart en liten gata är asfalterad och klar bryts nästa kvarter upp, plats för mer rör eller elledningar eller vad det kan vara. Och en nyss stolt bro stängs plötsligt av, för den kräver reparation trots att den inte alls är gammal. Körfält proppas igen, köerna växer, irritationen också.

Snabb tvärbromsning i nästa gathörn, för där är både trottaren och cykelbanan blockerade av pågående arbete så att både cyklister och gångtrafikanter dödsföraktande kastar sig ut bland bilar och bussar. Rester av ett halvrivet hus har travats upp i nästa kvarter. Så där håller det på, mitt i city och runt om. Hela tiden.

Ändå kan man konstatera att våra makthavare verkar ganska nöjda, även om Stockholm Skyline inte riktigt kommer ikapp Manhattans. Men Stadshuset, Globen/Avicii arena och Katarinahissen hör till det som man valt att lyfta fram när det gjorts skyltar till fönstren där kommunens Vuxenutbildningscentrum håller till. Snygga skyltar, förvisso! Jag skulle dock vara betydligt stoltare över min stad om den någon gång åtminstone kunde komma i närheten av att vara färdig. Fast jag inser: det kommer inte att ske. Modernisering blir aldrig omodernt.

Visst vore det kul att veta hur Carl Michael Bellmans Epistel nummer 33 skulle ha låtit i en uppdaterad version? Den som heter "Stolta stad". Originalversionen innehåller inte ett enda ord om pågående reparationsarbete som hindrar folk från att förflytta sig från A till B.


Att extrapris på godis till påsk skyltas stort och tydligt, det hör ju till. Men speciella
påsar också, som skyltar med att man är en godisgris?! Det var för mig en nyhet.
Som jag utnyttjade, självklart.

Man kan påskskylta med korsstygnstuppar också.

Copyright Klimakteriehäxan 

20 kommentarer:

  1. läskigast när det är extrapris på godis på barnens SPORTlov

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte tänkt på att det då också är xprisläge på lösgodis ...

      Radera
  2. Det var precis just det jag gick och funderade på förra lördagen. Blir aldrig Stockholm klart? Jag har inga citybilder från mina första två år som stockholmare, men när jag var på skolresa minns jag uppbrutna gator i centrum - och vid nästa skolresa andra uppbrutna gator... och nybyggen har pågått hela tiden, jag hinner knappt med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir aldrig klart. Nånsin. Se bara hur "tjusiga" Stureplan ser ut! Kaos!!!

      Radera
  3. Vid påsk är godis ett ( nästan) måste!
    Trodde också att guldgron var guldfärgad!
    Nu tycks Göteborg någorlunda färdigbyggd, centralt.
    Gott att kunna ta någorlunda bekanta vägar igen, då vi besöker vår närmsta storstad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag lyckas inte motstå godisfrestelsen fast jag vet att jag borde. Den där bron är bred, det är det snällaste man kan säga om den! Vill gärna till Gbg, länge sen nu.

      Radera
  4. Ååå vilka söta små tuppar! Hmmm jag har ju också påskbroderier som jag broderat någonstans i mina gömmor..... nästa påsk kanske, nu är det ju lite sent att börja leta och hänga upp. Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa har jag dock inte broderat själv, men köpt dem själv, det har jag!!! Hittade duken på självaste påskafton. Väldigt kort säsong för påskpynt.

      Radera
  5. Har inte varit i innerstan sedan mars 2020. Verkar inte så att jag missat nåt. Just Slussen såg lika illa och "okoordinerad" ut 2016 när arbetet började som det gör nu. Undantag - Guldbron som kommit på plats och som inte är guldfärgad. Att få Slussen klart till 2025 tror jag inte ett dugg på.

    Som du säger - det finns alltid nåt ställe i innerstan som byggs om/till. Nästa så att man vill avskräcka från att ta bilen in till stan. Men cyklar ska ju främjas, men det gör man ju inte genom att blockera cykelbanor.
    Suck!
    Men det är absolut inget fel på din skyltning. Älskar dekalerna på Vuxenutbildningen. Dessa godispåsar var väl fina. Detta sagt av en som inte äter godis, men jag gillar layouten:-)
    Å korsstygnstupparna är sååååå söta. Tycker om dina olika tuppvarianter:-)
    Tusen tack för en rolig skyltning och en suverän text till:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sak är helt klar: ingen klok människa tar bilen in till stan!!! En sak kan vara om man måste ta sig igenom, men ska man bara in till stan är det kommunalt, cykel eller ben som gäller. Tack för att du alltid har så snälla och glada tillrop när man skyltar!

      Radera
  6. Det låter som Norrköping, alltid är det någon gata som är avstängd. Nu är det stora projektet Östra promenaden, precis där jag bor. När det är klart (vid promenaden) blir det nog fint men det är lång tid kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att det kanske är liknande situation i de flesta städer, men Stockholm är trots allt störst, så här finns flest gator att bryta upp, fler torg att bygga om ...

      Radera
  7. Spännande skyltning.
    Slussen är ju en sorglig historia och den var ju underdimensionerad redan på 1940-talet och sen dröjde det ju innan man började göra något åt det hela. Men jag måste ändå tillstå att jag gillar den nya Slussbron eftersom det är ganska gott om plats både om jag cyklar eller promenerar. Även nu enklare med bussarna och luftigare än innan. Likaså är det smidigare om man kör bil här.
    Men visst känns det som om stora delar av Stockholm är en byggarbetsplats och att byggandet tar tid. Lång tid.
    Å andra sidan är jag glad för de gamla miljöer som är fint bevarade.
    Har helt i år missat allt godis till påsk eftersom vi är i Spanien- Kan dock tillstå att jag då och då gärna äter smågodis. Gärna salt lakrits .
    Jättefina broderade tuppar som skyltar om att det är påsk-


    SvaraRadera
    Svar
    1. Slussen i nuvarande skick har för min del försämrat bussförbindelserna med centrum radikalt. Blir byten och långpromenader mellan hållplatserna, där man tidigare kom fram rakt och direkt. Men bred är "guldbron", det kan jag hålla med dig om! Vore jag inne på godis och i Spanien skulle det nog bli en portion toronne ...

      Radera
  8. Jag har hört många vars svada låter ungefär som den du skriver om Stockholm. Och jag blir så innerligt glad att jag inte är kvar i myllret! Jag hade oftast långa resor till jobbet, alltid beroende av fungerande t-bana och bussar. Hur orkade jag? Hur orkar alla andra? Men dina långväga gäster trivdes säkert bra ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju väldigt många som orkar - och tur är väl det! Ha en fin annandag i solen!

      Radera
  9. Påska och njut! Ett nytt verb eller kanske jag är lite bakom skeendet. Men lätt att förstå är det.
    Kanske de får upp farten mot slutet av Slussenbygget, att de första åtgärderna är de som tar mest tid? Hoppas tidsplanen håller för det är inte särskilt roligt när inget blir färdigt.
    Ha en fin annandag! Här finns ingen annandag, bara en vanlig måndag, men bra går det i alla fall när man är pensionär.
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slussen ser ut som om det aldrig kan bli klart - helt obegripligt att det kan finnas några tydliga planer ... men för fackfolk är det kanske inget mysterium trots allt. Trist med alla byggjobb är det hur som helst.

      Radera
  10. Det är samma här. Gator rivs upp och sen lappar dom och lagar istället för att göra en rejäl insats. Gamla hus jämnas med marken och nybyggen finns snart i vartenda kvarter...

    Gillar skyltningen - speciellt godispåsen föll mig på läppen :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja godispåsar har en märklig attraktionsförmåga eller hur ...? Man kan tröstäta lite när man varit ute och blivit arg på den oframkomliga innerstaden.

      Radera