måndag, november 10, 2008

Mama Afrika har lämnat scenen

Afrikas drottning är död.
Miriam Makeba avled utan förvarning, fick avbryta en konsert igår och kom aldrig tillbaka till scenen.
Oj, som vi har beundrat henne. Snygg, välljudande, modig, stark, på barrikaderna.

En gång – det måste ha varit 1968 eller 1969 – upplevde jag henne live, på Tyrol. Minns inga detaljer, minns bara att det var häftigt att se henne med egna ögon.
”Pata pata” var superhitten som jag tror att man fortfarande dansar till. Och så var det ”The Click Song” som fascinerade. Makeba sjöng på xhosa, språket där tungvrickning är ett måste.

En gång skulle jag lära mig att klicka på xhosa. Jag gick på en kurs och en av lärarna hade xhosa som modersmål.
”Igquira lendlela nqongqothwane” börjar det och varje q är ett klickljud fast inte identiska, det varierar beroende på vilken bokstav som står intill. Sången handlar om en larv som man kan finna på marken i Afrika. Om man plockar upp den och håller upp den i luften böjer den (förstås) sin kropp. Och då är det bara att gå i den riktning larven pekar, den är en vägvisare för den som är vilse. Ja, det där var i alla fall den historia jag serverades, och jag tycker den är rätt trevlig.

Mitt klickande blev aldrig riktigt lyckat, trots att jag gick omkring och övade energiskt. Min lärare skrattade gott och verkade inte övertygad om att jag skulle bli förstådd om det skulle hänga på klickljuden.
Fast jag hämnades lite. Erbjöd en svensk visa i utbyte, förvisso utan klick, men inte alldeles enkel ändå.

”Stackars den som liten är och vandrar mellan gårdar” sjöng jag, och afrikanen hängde på.
Men när vi kom till sista raden brast det.
”För gossen har pissat i skorna” slutar texten – och det fick min vän att skratta så att han grät.
En svensk pojke som kissar i skorna? nej, det var väl ändå för tokigt.
Vi återgick till ”The Click Song” och lite bättre gick det väl.
Fast det är Miriam Makebas version vi föredrar, allihop. Den är SÅ bra.
Den kommer att leva kvar trots att Afrikas drottning eller - Mama Afrika - är död.

Copyright Klimakteriehäxan

Här sjunger Miriam Makeba och här och här kan du läsa mer om henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar