onsdag, februari 10, 2016

Den köper jag inte

Ibland händer det. Åtminstone händer det mig.
Jag köper något som väcker mitt habegär, men det är något jag absolut inte behöver. Om jag står emot den där slå-till-nu-impulsen blir jag utan undantag nöjd över den karaktärsstyrka jag kanske trots allt besitter ...?

Nej, jag tänker inte visa några prylar jag burit hem mot bättre vetande. Däremot tänkte jag fråga om någon har en bokborste? Det är faktiskt en av de saker jag utan uppoffring eller själsvånda avstått från att äga. Och det har inte med priset att göra. Inte skulle den ta mycket plats heller.

Men hur dammiga mina böcker än må bli tänker jag inte skaffa en speciell borste för att vifta runt i hyllorna med. 
Någon gör det bevisligen ändå, för annars skulle produkten inte gå att köpa. Det finns faktiskt flera varianter i omlopp. Den på min bild är tysk och kan köpas på nätet för strax under 350 kronor.

Man borde göra något mer radikalt med de där böckerna som inte blir lästa utan bara står och samlar damm. De borde rensas ut, skänkas bort, säljas på loppis eller (hemska tanke) helt enkelt slängas. I den processen gör en bokborste varken från eller till. Det blir ingen affär!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Känner mig också nöjd med att avstå från något jag tänkt att köpa spontant. Bokborsten skulle bara ge mig dåligt samvete. Om jag skulle behövt någon kunde jag ta någon av mina klädborstar istället. Men det är kanske en bra present till någon som har allt. Tänker ibland när jag är på shoppingrond: "Tänk så mycket det finns som jag INTE behöver köpa". Jag ska ta mig an hyllan med kurslitteratur från 50-talet efter inspiration från ditt inlägg. Ska slängas!
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. jag har läst om bokborsteägare i bokbloggar... i går var jag i sån där fin butik i Sälen - och hoppades att jag inte skulle hitta något med påfåglar... Suck, äger nu världens snyggaste och dyraste skydd till iPad (ändå var det halva priset!).

    SvaraRadera
  3. Böckerna, alltså. Inte hyllan.

    SvaraRadera
  4. (vad ska man med en tom hylla till??)

    SvaraRadera
  5. För mycket böcker har man väl. Men det blir aldrig den dagen, då man tar tag i det.
    Bokborste kan jag visst tänka tt man kan behöva. Allt blir ju dammigt.
    Förr hade de alltid en liten borste + skyffel, som man borstade av smulor från bordet med. En sådan har jag, kanske jag skulle ordna bokborstardagen, finns den i almanackan? / Britt

    SvaraRadera
  6. Men Britt tror du inte dammsugare funkar?

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Nej att ha en speciell borste för böcker låter lite onödigt. Går väl att blåsa bort dammet :)

    SvaraRadera