fredag, september 02, 2016

Böcker på bio

Böcker blir film. Ibland säljer förlagen filmrättigheterna redan innan boken kommit ut, så starkt tror man på det sug som kommer att uppstå hos biopubliken. Ibland blir det inte alls lyckat ... men ibland går det hyggligt, ibland kan det rent av bli riktigt bra.

Veckans bokbloggsjerka ska handla om böcker som blir film. Annika skriver att hon
"med få undantag har blivit riktigt besviken på hur någon kan 'slakta' en bok och göra en skitfilm av den. Hur är det med dig? Har du sett en film som kanske till och med var bättre än boken (eller lika bra), eller har du läst en bok som du tycker ska bli film?"

Rent generellt är jag orolig för att se en filmatisering av en bok jag läst och gillat. Men att "En man som heter Ove" nu till och med får chansen att vinna en Oscar kan jag förstå. Dock vill jag inte se en enda av Backmans andra böcker på bio!


Teckning Gunilla Bergström
"Flyga drake" (The Kite Runner) av Khaled Hosseini var just en sån roman jag inte tänkte se som film. Men så hamnade jag på ett flygplan där den erbjöds och jag tittade ändå. Och faktum var att det var helt OK. Fast naturligtvis innehåller ursprungstexten oändligt mycket mer nyanser och detaljer än vad filmen någonsin kan få med.

Av böcker jag nyligen läst finns flera som skulle kunna bli jättebra film. Jag tänker på "En bön för de stulna" (Prayers for the Stolen) av Jennifer Clement och Katarina Wennstams "Skuggorna". Men helt säker på att jag köper biobiljett är jag inte ... det blir rätt ruskiga rullar båda två ... fast jättebra mellan pärmar!

Vilhelm Mobergs serie om utvandrarna från Småland kan jag inte låta bli att tänka på i Jan Troells tolkning. Minns kanske mest av allt Monica Zetterlunds fantastiska Ulrika, faktiskt bättre på bio än i boken!

En filmvariant som jag verkligen uppskattat lika mycket som böckerna är serien om Alfons Åberg, Gunilla Bergströms grabb som vi tagit till våra hjärtan. Per Åhlin stod för överföringen till rörlig bild, Björn Gustafson läser texten kongenialt. Att jämföra med Lena Anderssons underbara bok "Linnéa i målarens trädgård" som blev en riktigt tråkig film!

Från hyllan med så kallad barnfilm lyfter jag också gärna fram "Hugo och Josefin" efter Maria Gripe och så, naturligtvis, Astrid Lindgrens "Ronja Rövardotter" som Tage Danielsson flyttade till bioduken.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Jag älskade boken Flyga drake och var förvånad över hur mycket jag gillade filmen trots förväntningarna. Och Alfons är ju nästan lika mycket filmer som böcker som man associerar till.

    SvaraRadera
  2. har bara läst flyga drake. tänkte inte se filmen eftersom jag är rädd att få något förstört. men jag har kanske fel? En bön för de stulna håller jag helt med om. Skuggorna är jag mera tveksam till

    SvaraRadera
  3. Jag har bara sett Flyga drake, men funderar på att läsa den också. Har ju gillat de andra två böckerna av Hosseini.

    SvaraRadera
  4. låter hårt och kategoriskt

    SvaraRadera
  5. mot Backman. Utvandrarna var fin även som bok, väldigt lik filmen. Drake har jag bara sett som film.

    SvaraRadera
  6. Hannele - har läst tre av Backmans fyra böcker. Kommer visst en till snart. Vidhåller: nej tack till filmversioner!

    SvaraRadera
  7. Mobergs utvandrarepos var ju fantastiskt på film. Jag har köpt både böckerna och tv-serien, så under hösten och vintern blir det nog dags att läsa och/eller se den. Det ser jag verkligen fram mot.

    SvaraRadera
  8. Boken flyga drake älskade jag! Har funderat på att se filmen, men det har inte blivit av än.

    SvaraRadera
  9. Jag är för det mesta skeptisk till filmatiseringar av böcker jag verkligen gillar. Men håller med om att Utvandrarna är riktigt bra filmatiserad :)

    SvaraRadera
  10. Utvandrarna var väldigt bra

    SvaraRadera
  11. Jag älskar Backmans böcker och skulle aldrig kunna hålla mig från att se om de andra också blev filmer :). Nyfikenheten skulle vara för stor.

    SvaraRadera
  12. Vilhelm Mobergs utvandrar-serie i Jan Troells tolkning var verkligen bra, speciellt första filmen. Rollbesättningen var också träffsäker, bara proffsiga skådespelare.

    SvaraRadera
  13. Filmatisering av Mobergs böcker är absolut bra, men tänk vad kul om det gjorde en ny tv-serie om den. Jag tänker att den kunde bli minst lika bra, kanske ännu bättre. Annars är jag svag för Raskens i tv-serieformat. Sven Wollter och Gurie Nordwall är fantastiska!

    SvaraRadera
  14. Det var Alfons och Ronja Rövardotter jag sett av filmerna du nämner!

    SvaraRadera