tisdag, januari 23, 2018

Förintelsen

Veckans topplista ska bestå av böcker som i en eller annan form behandlar Förintelsen (med anledning av minnesdagen den 27/1).

Ja det har blivit några titlar på det temat genom åren. Har dock svårt att få till en riktig topplista, men så här ser det ut tills vidare:

1. "Anne Franks dagbok"  en sann klassiker.
2. "Mila 18"  om ghettot i Warszawa, av Leon Uris. Kom redan 1961 och jag läste den som väldigt ung. Vågar nog inte läsa om den i dag.
3. "Jag heter inte Mirjam"  Majgull Axelsson. Tror inte jag fattat tidigare hur många romer som omfattades av förföljelserna.
4. "En ö i havet"  Annika Thors serie om de två judiska flickorna från Wien som hamnar i Bohuslän ger en bild av effekterna av utrensningarna.
5. "Ninas resa" – Lena Einhorn. Om hennes mammas liv.

Sedan har jag flera halvlästa böcker, skrivna av folk jag känner, men det hjälper inte ... :

Rolf Tardells "Varför har du ritat siffror på din arm farmor", Göran Rosenbergs "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" och Elisabet Åsbrinks "Och i Wienerwald står träden kvar". Mitt problem: jag blir så beklämd att jag slutar läsa, och det var naturligtvis inte meningen.

Copyright Klimakteriehäxan


PS Visst är det lite synd att Mia i bokhörnan och Lyrans noblesser krockar lite lätt så här på tisdagarna, med topplistan respektive tematrion ... när man nu som jag vill hänga på bägge uppslagsändarna!

6 kommentarer:

  1. En ö i havet såg jag för ett par år sedan som teveserie med våra döttrar. Väldigt sevärd. Ninas resa vill jag antingen se som film eller läsa och Åsbrink skriver så fantastiskt bra att jag nog skulle prioritera hennes bok av alla som skrivs om förintelsen och som jag ännu inte har läst.

    SvaraRadera
  2. jo, romer, homosexuella, politiker.... fullständigt obegripligt, och nazister finns än. Ninas resa är en bra stark film, den nya ocensurerade Anne Franks dagbok har jag inte läst.
    Läs den göteborgska Den stora utställningen av Marie Hermanson

    SvaraRadera
  3. Åsbrinks bok har jag också lagt till minneslistan. Och du har även med Mila 18. Kanske att det är en "kill your darling" bok. Jag läser nog knappast om den i alla fall.
    Fina tips ger du.

    SvaraRadera
  4. Anne Franks dagbok har jag läst. Har till och med besökt huset i Amsterdam.
    Mila 18 har jag också läst, då Leon Uris var en av mina absoluta favoritförfattare på 1970- och 1980-talet.

    SvaraRadera
  5. Jag heter inte Miriam är ruggig, och bra. Ninas resa vill jag läsa. Rosenbergs bok är otroligt stark, och bra!

    SvaraRadera
  6. Jag tålde mer av den här typen av läsning när jag var yngre, nu orkar jag bara inte för mycket av det.

    SvaraRadera