torsdag, januari 18, 2018

Lögn och förbannad dikt

Berätta om tre böcker vars handling bygger på lögner och svek!
Det handlar alltså om en tematrio, med rötterna hos Lyrans Noblesser.

Här har ni tre riktigt läsvärda titlar, med innehåll som till stora delar bygger på "lögn och förbannad dikt", för att citera Mark Twain (som också många politiker gjort genom åren, senast försvarsministern under Folk och Försvar härom dagen)!

1. Kejsarn av Portugallien, av Selma Lagerlöf. Så hjärteknipande, så gripande, så sorglig. För aldrig att pappa förstår vad det är som gör att folk inte ser att hans dotter är finare än alla andra flickor ...

2. Gone Girl, av Gillian Flynn. Ja vem är det egentligen som ljuger, mest eller bäst? Den här storsäljaren slukade jag. Och fick till sist veta hur lögnen sett ut.

3. Kvinnan på tåget (The Girl on the Train),  av Paula Hawkins. Också en internationell bestseller i vilken lögnerna står som spön i backen, med början i hur tjejen lämnar hemmet punktligt varje morgon, trots att hon inte längre har något jobb att gå till.

Och precis som vanligt klickar du på länken i början av min text för att se vilka andra lögnaktiga historier som folk rekommenderar!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. bara läst en av dessa, eller i alla fall sett filmen.

    SvaraRadera
  2. Alla tre har förvisso gjorts i film/tv-versioner!

    SvaraRadera
  3. Kvinnan på tåget är den enda jag inte läst av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  4. (ser mest gamla svartvita filmer - Harry Potter som undantag)

    SvaraRadera
  5. Tror nog att du borde ändå satsa på Blogg 100. Det blev ju två inlägg idag till exempel. Sådant godkänns ju. Eller att börja och sluta senare än den egentliga deadlinen;-)

    Böckerna du skriver om har jag aldrig hört talas om, men jag är ju insnöad på deckare. Men just nu läser jag boken om Malala som en granne propsade på mig. Fy f*n vilken seg läsning. Give med a "deckare" anytime;-)

    SvaraRadera
  6. BP -aj då, jag hade också tänkt ta mig an Malala ... nu vete katten ...

    SvaraRadera
  7. Och jag som tyckte Gone girl var jättedålig. Två otrevliga narcissistiska huvudpersoner och ett förutsägbart slut. Hade inte ens läst klart den om jag inte hade haft svårt för att läsa färdigt böcker jag börjat på.Men jag har ju förstått att de flesta inte tycker som jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. svårt för att INTE läsa färdigt... Ska det så klart stå

      Radera