onsdag, januari 17, 2018

När julen blev moderiktig

Nu när julen är återförvisad till vindskontor och källarförråd är det nog ganska många som utökat samlingen julprylar med en alldeles speciell sak: en jultröja.

Visst har de funnits i åratal  ingen kan ju glömma den Colin Firth hade 2001 i "Bridget Jones dagbok"  i USA var de rätt vanliga redan på 80-talet vill jag minnas, och många är de far- och mormödrar som stickat tomtekläder till sina barnbarn genom åren.

Redan till förra julen blev de plötsligt fler, de där tröjorna med renar och nissar och glitter på. Och nu inte bara på barnavdelningen, utan också i vuxenstorlekar. Så, i julhandeln inför helgerna 2017, slog det till på allvar. Tidningarna och modebloggarna skrev om jultröjehajpen, "alla" skulle ha en, till kalaset eller julbordssittningen eller bara för att det var kul i största allmänhet.

Jag föll för frestelsen. Dottern fick en, med granna klot på bröstet (brösten?) och den något tveksamma texten "Jingle All The Way". Själv fick jag Rudolf i storlek XL, det föreställer i alla fall nån sorts hornförsedd figur, med glitter och pärlor. Röd bakgrund självklart. Ja du ser ju själv, bilden överst!

Då återstår en fråga: håller trenden i sig över jul 2018? I så fall är det läge att investera i den där tröjan nu. Halva priset, självklart. Ofta t o m 70 procents rabatt!
Samtidigt vill jag uttala en kraftig varning: låt inte din entusiasm gå så långt att du köper boken "The Christmas Sweater" av Glenn Beck. Den hamnade i mina händer en gång och jag läste den, tyvärr.

Beck är en konservativ programledare i amerikansk radio och tv, och hur det fungerar har jag inte en aning om, men skriva, det kan han inte, det vet jag alldeles bestämt. Däremot måste jag ge boken ett erkännande: omslaget är riktigt snyggt och säljer antagligen effektivt.

Misstänker faktiskt att jag köpte den alldeles själv, på grund av utsidan, men avråder alla från att göra samma misstag. Ett bra köp bara om du är ute efter smetigt dravel! Förlaget har mage att kalla den för "bildningsroman" i sin promotiontext. Jojo. Den bildningen klarar man sig utmärkt utan.

Copyright Klimakteriehäxan

PS Ett riktigt roligt julhalsband har jag sedan många år i min ägo och använder det troget varje jul. Har haft det så länge att det kanske är på väg att bli riktigt modernt ... Klicka på länken och kolla vad du tycker!

8 kommentarer:

  1. Anonym10:04 fm

    Har aldrig sett eller hört talas om den boken, men jag lovar: köper den inte!!!!
    Sigrid

    SvaraRadera
  2. För ca 25 år sedan sydde jag mig en kjol i amerikanskt bomullstyg med typiskt amerikanskt mönster med fet tomte och julgransprydnader.
    Den kommer på varje julafton och min systerdotter, 30+, blev väldigt besviken när jag ett år hoppade över kjolen och bar nåt annat. Så nån tröja tror jag inte jag behöver, det skulle bli överkurs!

    SvaraRadera
  3. Olgakatt - den borde du låta oss se på bild!!! Låter trevligt! (jag har ett julhalsband, från Gudrun Sjödén, som jag troget tar på mig varje år ... du ser det här: https://klimakteriehaxan.blogspot.se/2016/12/med-julen-runt-halsen.html

    SvaraRadera
  4. Kände varken till författaren eller boken, men jag verkar inte ha gått miste om något där. Trenden med jultröjor har jag också lagt märke till. Har till och med fotat några stycken - potentiellt bloggfoder du vet;-)
    Halsbandet tycker jag är riktigt roligt, mycket originellt om inget annat. Tummen upp för det:-)

    SvaraRadera
  5. Halsbandet går precis i stil med min kjol!

    SvaraRadera
  6. som motvallskäring skulle jag kunna tänka mig att göra bekantskap med boken

    SvaraRadera
  7. jag har riktigt ärtigt rött á la Gudrun Sjödén - men verkar ha krympt

    SvaraRadera