onsdag, mars 06, 2019

När skor gör avtryck i bokhyllan

Boklysten har tänkt till (igen) och lanserat ännu ett återkommande tema: I vanliga fall bryr jag mig inte så mycket om utsidan utan det är insidan som räknas, men när det gäller böcker så är ju omslaget det första man ser. Så på onsdagar visar jag upp omslag efter ett givet tema. Det är bara omslaget som gäller, innehåll och titel spelar ingen roll. Och dagens tema är SKOR/STÖVLAR osv.
Vill du också vara med och visa upp omslag? Nu är det alltså Omslagsonsdag.

Ja det vore väl trevligt - om jag kan hitta några exempel? Har jag avtryck av skor i min bokhylla?
Den allra första jag kommer på är min egen "Att vara yngst är ett handikapp som går över". Fotspåren på omslaget är nog mina egna, från vandringen genom livet. Läste faktiskt om den själv nyligen och tänkte då att det vore kul om fler hittade den ...

Bland böcker jag läst måste Kitty-mysteriet "De röda skorna" förmodligen vara den allra första. 
"Djävulen bär Prada" (The Devil Wears Prada) har jag nog inte läst men sett som film.
"Mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman visar den unga huvudpersonen i gummistövlar. Tyckte den var finurligt berättad och väldigt välskriven.
"Skor" är en samling dikter som Lennart Hellsing skrivit. Han var ett geni i ordbrukarbranschen.
"Svenska gummistövlar" är titeln på en bok av Henning Mankell som jag inte läst. I grund och botten är jag inte så förtjust i gummistövlar, även om jag fattar att de kan vara bra att ha!

Jag brukar ju hävda att det är jag som är flickan med de röda skorna, men ser i bokkatalogen att jag är långt ifrån ensam om att göra anspråk på den titeln. Men den figurerar som namn på en rad böcker av olika typ. 

Här på bloggen är SKOR förvisso en alldeles egen etikett, på 90 inlägg, och där avslöjas definitivt mitt intresse för det där man har på fötterna.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. gôrsnyggt! kul med sko-avtryck,
    ibland drömmer jag om att ha fötter som en 33-åring

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade jättesnygga fötter. Förr.

      Radera
  2. Backmans bok fick va med i mitt urval oxå. Kitty läste man ju, för sådär evigheter sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskade Kitty! Gillar Backman, för det mesta.

      Radera
  3. Kitty så klart hon hade nog flera med skor på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte omöjligt! Modernare upplagor kanske t o m körde med stövlar?

      Radera