torsdag, augusti 08, 2019

Rött och tungt i rönnen – hur blir det med snön?

Det lyser redan rött i rönnen. Många stora bärklasar är på väg att mogna, i princip till ingen nytta. Jo, jag vet att man kan göra marmelad, men det har jag aldrig gjort.
Däremot vet jag vad det står i Bondepraktikan: om det är gott om rönnbär blir det mycket snö när vintern kommer.

Fast nu har jag stött på den omvända tolkningen, för mig hittills okänd. Den säger att "rönnen bär bara tungt en gång om året". Mycket bär betyder i så fall lite snö.

Vem ska man tro på? Tja, förmodligen ingen av dem. Forskare har försökt kartlägga eventuellt samband, utan att hitta något.
Man kan nöja sig med att titta på de vackra bären. Och låtsas som det snöar. Förr eller senare gör det i alla fall det. I okända mängder.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jag har också hört båda tolkningarna, så jag har ingen aning. Även att om fåglarna gömmer rönnbär, så kommer vintern att bli snörik. Förmodligen rent nonsens alltihop, men kul ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bondepraktikan är väl faktiskt inte så där jättepålitig ...

      Radera
  2. Vackert är det i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Ja, vad ska man tro på? Den som lever får se med andra ord;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och för min del är det ingen brådska med snön.

      Radera