torsdag, augusti 22, 2019

Helgfrågan

På torsdagskvällen kommer den, helgfrågan från Mia i bokhörnan. Denna gång undrar hon vad tycker du är för mycket mellanspel i böcker?

Jag har svaret direkt: de där inre monologerna, ofta tryckta i kursiv stil, som antagligen är tänkta att ge läsaren en djupare inblick i någons (själs)liv. Dock är det ofta svårt att veta vem det är som håller den där monologen boven eller offret eller en tredje part? Kan inte minnas en enda författare som klarat av det där momentet med hedern i behåll. Men jag har ju inte läst allt (och minns förvisso inte allt jag läst heller ...).

En bonusfråga finns det också: det ska bli fint väder i helgen enligt SMHI, vad ska du hitta på? Satsar på fler dopp i sjön, det är fortfarande ljuvligt! Tog en simtur tidigare i dag! Kanske blir det läge att ta ut solstolen en gång till dessutom?

Kanske en repris i helgen? 
Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Härlig bild! (är det du?)
    Njut medan du kan! Jag gör det så länge vi kan göra det här vilket förhoppningsvis är några månader till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte jag, men jag tog bilden ... Visst ska man njuta så länge det går!

      Radera
  2. Hahaha, tänker omedelbart på en viss "inre gudinna" som förekom i en känd bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det finns rätt gott om exempel!

      Radera
  3. Läser just nu Giolitos "Bara ett barn" , där man faktiskt ganska direkt förstår vem som håller i monologen i kursiv stil!
    Sol i helgen, såklart nu när min semester är slut och jag ska jobba i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst, men totalt glömt ... Hoppas du får en dräglig helg på jobbet ändå!

      Radera
  4. ligga still blir det nog inte, ska cykla till biblioteket

    SvaraRadera
  5. Inre monolog kan jag vara utan också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta nån sorts nödlösning. Funkar inte på mig.

      Radera
  6. Kursiva inre monologer kan en klara sig utan.

    SvaraRadera
  7. Vad gäller dessa inre monologerna håller jag helt med dig. Och kursiv stil i lång löptext borde förbjudas enligt mig. Svårläst och otroligt fult. Enstaka ord kan kursiveras, liksom korta bildtexter, men inte löptext.
    Du är då en äkta viking! 14-17 grader i luften - burr. Vattentemperaturen bör vara minst 24 grader, annars får det vara för min del;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror forfarande vattnet håller 19-20 grader. Man kan ligga i och simma! Och inte tänka på de töntiga onödiga inre monologerna ...

      Radera
  8. Kommer inte på exempel nu, men jag har läst inre monologer som varit okej. Dock är de för de mesta såna som du säger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån gång borde det ju funka ...

      Radera
  9. jag har inget emot inre monologer. däremot behöver de inte vara kursiverade. gillar inte när stilen bryts

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker de verkar vara författarens nödlösning, kursiv eller ej.

      Radera
  10. Men precis, de där inre monologerna... kommer på ett antal exempel nu. ;)

    SvaraRadera
  11. Ja de inre monologerna kan vara sjukt störande.

    SvaraRadera