söndag, augusti 04, 2019

När det är OK att skryta ...

"Sola i Karlstad" känner ni till. Men kanske inte Stenbron? Den går över Klarälven mitt i stan, byggd på 1700-talet men invigd 1811. Egentligen heter den Östra bron, men det säger ingen.

Sola var i själva verket en kvinna som jobbade på ett värdshus och egentligen hette hon Eva Lisa Holtz, men sitt smeknamn fick hon för sitt vänliga sätt och goda humör. Numera symboliserar hon fortfarande staden och står staty, fast i Lasse Sandbergs tecknade version är vi tillbaka hos vädrets makter.

Så här på en Skyltsöndag tycker jag att Karlstad kan få skryta lite med sin skylt, även om man inte toppar årets Solliga. Fast fjärde plats är ju inte heller dåligt.
Söndagsskyltarna hittar du som vanligt vägen till via BP.
Cykeln har förstås ingenting med saken att göra, men den stod ju där ...

Det blir en extra bild också, en bild tagen i går av min vän Anders Henrikson. Som var i Stockholm, det var ju inte jag. Vilket betyder att jag inte såg ett skvatt av årets Pride-parad, men den skylt som Anders fångade med sin kamera tycker jag är värd att visa, så jag bad att få låna fotot, och det fick jag! Barbro Westerhom, 86, politisk veteran och en fantastisk kämpe i många sociala frågor, orkade dock gå.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. jo, sprang stafett till Karlstad... för nångra år sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt får man också skryta med!!! :-D

      Radera
  2. Visst får man skryta! Och Karlstad är en fin stad. Och historien om "Sola" håller ön idag. Ler åt den sista bilden för den här bussen stannade just vid mig där jag stod på Sturegatan och undrade om jag ville åka med. Men jag villle fortsätta att se paraden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Karlstad var det ingen pride-parad. Brukar vara rätt häftigt i Stockholm, för några år sedan gick de väldigt nära oss där vi bor på södermalm.

      Radera
  3. Den skylten var fräck, man ska sticka ut hakan även om det handlar om "lilla" Karlstad! Bra där. Gillar städer med självkänsla:-)

    Den andra skylten är klockren! Såg Prideparaden senast 2017, så jag orkade inte heller;-)

    Om du vill se fler bilder från paraden kan du kolla Dittes bidrag till Skyltsöndag:
    https://dittemitti.se/

    Stort tack för ett toppen bidrag och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske ska ta dig till Karlstad endera dagen? Rätt trevlig stad, faktiskt. Även om inte jag är riktigt hemtam där.

      Radera
  4. Oh, jag tokgillar bägge skyltarna! Den översta för att jag också har blivit lite av lokalpatriot, man blir ju gärna det när man bor lite avsides, och den andra är ju så sann! Jag har aldrig varit på Pride-tåget själv, har inte haft tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gillandet, det uppskattas! Pride är förstås kul på sitt sätt fast det brukar vara väldigt trångt om saligheten längs kortegevägen.

      Radera