onsdag, april 08, 2020

En annorlunda påskhare


När jag var barn fanns inte Påskharen, åtminstone hade den djurarten inte kommit till Barndomslandet. Nu dyker hararna upp lite varstans. De på min bild är ändå av ett något avvikande slag, inte sant? Jag hittade dem på graffitiplanket vid Hornstull, där motiven växlar i en hastighet som skulle göra mig jätteledsen om jag varit den som skänkt tid, färg och möda åt att skapa en bild där.

Lite nyfiken på Honey Bunny blev jag. Det visar sig att hon är seriefiguren Bugs Bunnys ex. Honey Bunny såg dagens ljus redan på 60-talet, tecknad av Robert McKimson, och termen lär också användas som ett rart tilltalsord, typ "lilla sötnos" eller så. Den dök upp i Quentin Tarantinos "Pulp Fiction", en film som jag valt bort i tron att den var onödigt våldsam i min smak. Inte anade jag då att där fanns en sån annorlunda påskhare ...

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Honey Bunny känner jag inte alls till. Instämmer i att påskharen inte är något från min barndom. Då var det kycklingar och påskkärringar för hela slanten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Inga påskharar i Värmland! Vi åt inte lammkött heller .... det har jag ändsat på!

      Radera
  2. Känner inte heller till Honey Bunny. Jag tror att påskharen härstammar mer från Tyskland. Inget från min barndom, inte.
    Trevlig dymmelonsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, påskharen kommer från Tyskland. Och nu är helgen här!

      Radera
  3. Jag minns vagt påskharar i min barndom. De kom med en korg av godis. Jag är född 1955. Traditioner ändras. Här i UK har vi påskkanin istället. Har just skrivit om detta idag.
    Pasg hapus! Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Traditionerna ändras, förvisso. På gott och ont, får man anta.

      Radera
  4. Är inte heller uppvuxen med någon skuttande hare, det ska ju vara kycklingar. ägg, tuppar och kärringar!

    Haren kommer från Tyskland, förresten. Det var först när jag var i USA i slutet av 90-talet som jag fattade hur stor påskharen var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog fortfarande inte insett påskharens storhet, men vet att han (hen?) levererar godis ...

      Radera
  5. minns chokladägg med ring i, jag var 8 år och kär när jag fick ringen, har den kvar - tänkte gifta mig med honom när jag blir stor ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så stor blev du kanske aldrig ...?

      Radera
  6. Påskharen hade vi inte hos oss i min barndom men jag har en avlägsen släkting som bor i tyskland som sagt mig att det är vanligare där.
    Kommer kanske därifrån...jag får googla ;)

    Pulp Fiction har jag faktiskt aldrig sett heller..får kanske ge den en chans.

    Ha det bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Tyskland är nog svaret. Pulp Fiction tror jag får vara för min del, med eller utan en Honey Bunny.

      Radera
  7. Påskharar i choklad fanns nog när jag var liten, men Påsken handlade mest om målade (riktiga) ägg som barnen och mammorna målade med speciella äggfärger. Honey Bunny känner jag också igen, originalet alltså som inte alls liknar graffitikonstnärens version. Men jag gillar målningen skarpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi målade alltid ägg! Som man sen knappt ville äta för då förstördes ju det fina man hade målat ... Har aldrig läst Bugs Bunny vad jag kan minnas. Men det där klotterplanket betraktar jag numera som en perfekt leverantör av bloggbilder, ofta rätt otippade!

      Radera