torsdag, januari 26, 2023

Krigsskildring som känns

Mia i  bokhörnan ställer en helgfråga:
Imorgon är förintelsens minnesdag. Har du något boktips från 2:a världskriget?

Det finns gott om sådana böcker, mer eller mindre seriösa. Och väldigt många om judarnas hemska situation. Ändå väljer jag inte en sådan, trots att jag läst rätt många. 

Den jag i stället direkt kommer att tänka på är skriven av en journalist, Cornelius Ryan, som själv var krigskorrespondent. I "Den längsta dagen" (The Longest Day) handlar det alltså om den dag 1944 när man förbereder landstigningen i Normandie, på Dagen D (den 6 juni). 

Ryan intervjuade i efterhand rader av personer som var direkt inblandade och det är en stundtals riktigt omskakande läsning. Man inser hur eländigt de hade det i skyttegravarna, att hemlängtan var förtärande stark och rädslan ständigt närvarande. 

Här får man en sorts historielektion om livet vid fronten som berör och går på djupet. Det är helt enkelt en krigsskildring som känns. Boken kom 1959. I dagsläget går nog läsarens tankar till Ukraina. Likheterna är förmodligen rätt många. 
Finns också som hörbok i utmärkt inläsning av Claes Elfsberg.

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. sett några filmatiseringar och dokumentärer om landstigningen i Normandie, och besökt finska skyttegravar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även den här boken har filmatiserats. Minns inte om jag sett?

      Radera
  2. Förintelsens minnes dag hedras den här veckan med en tyst minut inför alla fotbollsmatcher i England. En otroligt fin gest och mäktigt att se ett fullsatt fotbollsstadion vara totalt tyst.
    Kommer tänka på tre böcker till temat: Anne Franks dagbok, Leon Uris: Exodus, och Erich Maria Remarque: På västfronten intet nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leon Uris böcker slukade jag, är faktiskt osäker på om jag begrep att det han berättade om verkligen hade hänt? Läste dem som väldigt ung.

      Radera
  3. Jag har också läst en hel del romaner om koncentrationslägren så jag valde också en annan vinkel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju många infallsvinklar här!

      Radera
  4. Den där boken låter intressant. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var det, kändes otroligt realistisk och "äkta".

      Radera
  5. En riktigt bra bok. Och det finns ju många. Sedan är ju begreppet "förintelsen" stort. Men en klassiker är ju Anne Franks dagbok. Tänkte också på "Den tyska flickan" av Armando Lucas och "De bortglömda namnens barn"av Kristin Hammel.
    Och oavsett är detta en dag att minnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förintelsen har skildrats i hur många variationer som helst, ur otroligt många aspekter. Glöms inte! (det vore ju hemskt i så fall)

      Radera
  6. Den boken kände jag inte till. Men låter klart intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryan skrev fler böcker på temat, denna är den enda jag läst, men det var med stor behållning.

      Radera
  7. Jätteintressant tror jag har den

    SvaraRadera