torsdag, januari 12, 2023

Visst har jag "reprisläst"!

Vissa böcker är så givande att läsa att man tänker, så snart man lagt ihop pärmarna, att den där, den ska jag läsa igen. Nån gång.  Sedan är det ytterst osäkert om det någonsin blir av, men vid varje tillfälle när jag försöker rensa i bokhyllan stöter jag på sådant som absolut måste få vara kvar  för "den borde jag verkligen läsa om"!

Mia i bokhörnan ställer den andra helgfrågan för året och det handlar just om detta: Läser du om böcker? Ge gärna exempel.

I mitt fall är det alltså så, att jag tänker läsa om böcker långt mycket oftare än jag verkligen gör det, eftersom världen är full av litteratur som man ändå aldrig kommer att hinna konsumera, hur gärna man än vill.

Men några böcker har jag kört i repris, och jag kan tänka mig att göra det igen. "Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult" är Astrid Lindgrens berättelse om föräldrarna och deras kärlekssaga i Småland för ganska länge sedan. Helst ska man lyssna på den, när Astrid läser själv. Så bra!

En annan som är omöjlig att läsa för många gånger är Selma Lagerlöfs "Kejsarn av Portugallien". Också en otroligt gripande kärlekshistoria, men här handlar det om känslorna som uppstår mellan en far och hans dotter, ett barn han inte ens trodde att han ville ha ...

"Glöd" av ungraren Sándor Márai började jag läsa för andra gången i fjol, eftersom jag inte kom ihåg att jag redan hade läst den ... Men jag fortsatte till sista punkt, för storyn var fortfarande bra och jag hade naturligtvis glömt en hel del. Mera kärlek, här i kombination med svartsjuka och såta barndomsvänner som blir rivaler. 
Så där ser man, visst har jag "reprisläst"!

Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. Nog är Selma Lagerlöfs böcker värda omläsning. Kejsarn av Portugallien har jag inte läst om. Däremot Jerusalem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser om Jerusalem som tv-serie nu! På SVT PLay.

      Radera
  2. Sándor Márai var ett nytt namn, fin filmatisering av Kejsarn av Portugallien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tv-versionen med Ingvar Hirdwall i huvudrollen var helt lysande.

      Radera
  3. Anonym7:10 em

    Jag läser gärna om bra böcker! När jag var barn hände det att jag började om direkt efter att den var slut.
    Min favoritbok har jag läst minst fem gånger. Tre som ung student och minst två som medelålders. Den enda utrikiska bok jag läst om flera gånger. Har sett filmen två gånger också.
    Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo som barn blev det många omläsningar. Men vilken bok var det då som var den dör favoriten????

      Radera
  4. De enda böckerna jag någon "reprisläst" är Harry Potter serien. Den har jag däremot läst tre gånger.
    Tänker aldrig på att läsa om en bok när jag väl slutläst den. Men med tanke på att jag glömt innehållet när jag kommit till sista sidan, är det kanske ingen dum idé att fundera i de banorna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror Dottern läst Potter fem gånger! Jo, ju kortare minnet blir, ju färre böcker borde man ju bära hem!

      Radera

  5. If a book is really good, it deserves to be read again, and if it's great, it should be read at least three times.
    Anatole Broyard

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första två jag nämner är m a o "great"!

      Radera
  6. har läst om flera böcker av Selma Lagerlöf. men Kejsaren av Portugallien har jag inte läst. så sorglig. Glöd har jag läst. boken om Samuel August och Hanna har jag läst för väldigt länge sedan

    SvaraRadera
  7. Fogelströms "Sadsserie" har jag läst om och den fascinerar mig mycket och på olika sätt- Ett par böcker av Selma Lagerlöf har jag också läst om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PAF har jga också läst om men inte hela serien, jag gillade de första böckerna bäst.

      Radera
  8. Lagerlöfs bok har jag läst, men bara en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den håller för omläsning, jg lovar!

      Radera
  9. Man kanske skulle läsa något av Selma

    SvaraRadera
  10. Kejsarn av Portugallien är den enda jag läst. Bara en gång, tror jag.

    SvaraRadera