onsdag, januari 11, 2023

Ny favorit?

Enligt O får mig att klicka upp listan över fjolårets lästa böcker, detta i och med att hon ställer Veckans kulturfråga: Vilken för dig ny favoritförfattare upptäckte du 2022?

Jag räknar och finner nio författarnamn som jag inte stiftat bekantskap med tidigare. Då återstår frågan: Är någon av dem en potentiell favorit? Två är döda, där finns inte mycket mer att hämta. En ung japanska tyckte jag bara var tröttsam. Irländsk barndom har jag konsumerat i mängd redan. En Nobel-pristagare (Gurnak) gav inte mersmak. Andra som jag gillar har jag läst förut och återvänt till.

Listan blir snabbt väldigt kort. Den ende som hänger kvar som helt ny och hyfsat lovande i min bokhylla är till sist Daniel Bergman, vars självbiografiska (och berörande) "Hjärtat" jag fann klart läsvärd. Dock inte i första hand för berättelserna om föräldrarna (Käbi Laretei och Ingmar Bergman) och inte heller för författarens egen sjukdomshistoria, men mer för den intressanta inblick jag fick i ambulanspersonalens vardagsliv. Då är frågan: skriver han något mer? Det vet jag inte. Så etiketten "favorit" hänger rätt löst.

Copyright Klimakteriehäxan 

16 kommentarer:

  1. alltid kul att hitta en favorit, ser ut som en barnbok, kanske författaren själv designat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långt ifrån barnbok dock. Vet inte vem som gjort omslaget.

      Radera
  2. Jag tycker också att det är svårt att säga att en författare är en ny favorit när man just stiftat bekantskap med honom/henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja faktiskt, för att en författare ska förtjäna titeln "favorit" vill man nog läsa mer än en bok.

      Radera
  3. Håller med Hannele - bokens omslag påminner verkligen om en barnbok. Den är rentav "motbjudande". För mig fungerar omslag ofta som "aptitretare", men det gör inte det här omslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken sägs ju vara skriven till hans dotter, kanske har hon ritat bilden på omslaget? Försökte kolla utan att lyckas. Men nog kunde det ha varit snyggare ...

      Radera
  4. Kanske skulle ta och läsa den då. Har inte direkt känt mig lockad innan. Håller med om omslaget, det är inte särskilt tilltalande.

    SvaraRadera
  5. Ingen koll på denne Bergman men blir nyfiken på den unga japanskan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sayaka Murata "Hur mår fröken Furukura?". Repetitiv. Korta avsnitt blänkte till lite, men det räckte inte för mig.

      Radera
    2. Furukura är både rolig och intressant om ogifta unga kvinnors situation i Japan

      Radera
    3. Jag tyckte den mest var tjatig, även om jag fick veta något lite om kvinnors situation i Japan. Men det räckte inte för mig.

      Radera
  6. Tänker nog mer på böcker än författarna som skrivit dem. Men visst kan en bra bok locka mig att läsa mer av den författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storyn är alltid viktigare än berättaren, visst är det så!

      Radera
  7. läste boken och tyckte om den, men jag tror inte att Daniel Bergman är en blivande favorit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom kanske inte han skriver en enda rad till? Men hans far var en god författare. Om det kan ligga i generna?

      Radera