onsdag, januari 18, 2023

I det lilla formatet

Onsdag betyder Veckans kulturfråga från Enligt O. Den lyder denna gång så här: Vilka tunna böcker vill du lyfta fram?

Här är risken väldigt stor att jag upprepar mig, för jag har bestämt för mig att den frågan har förekommit tidigare, fast kanske inte just under den här vinjetten. 

Det nya normala i bokbranschen verkar numera vara ett omfång på minst 400 sidor, oftast längre, ibland väldigt mycket längre. Och inte sällan tänker jag att "den här historien hade tjänat på att bli lite nedstruken ..." Nu försöker jag tänka bort gamla favoriter i hanterligt format!

En föredömligt kort bok som jag läst på senare tid är i alla fall "En kvinnas frigörelse" (Combats et métamorphoses d'une femme) av Édouard Louis, en ung fransman som författarmässigt känns besläktad med den senaste Nobel-pristagaren, hans landsmaninna Annie Ernaux (hon skriver inte heller några tegelstenar). 

På 112 sidor får man lära känna Louis´ mamma, som efter ett trist liv bytte fot vid 45 års ålder  och lyckades! Rätt upplyftande, faktiskt. Den här lilla boken har nog väldigt många läst redan, kan jag tänka mig. Jag fick köa för den på biblioteket. 

Copyright Klimakteriehäxan


18 kommentarer:

  1. tyckte om denna, fin klassresa för båda

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst "Att göra sig kvitt.... " försöker inte ens stava till hans tidigare namn. Jag gillade den skarpt.
    Men sen började jag direkt på boken om fadern och tyckte att den upprepade en del från första boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst både om modern och fadern. Det får räcka ett tag!

      Radera
    2. kanske skulle du tycka som jag ... att du redan vet?

      Radera
  3. Tydligen en författare som lever efter Goethes maxim: Först i begränsningen visar sig mästaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han besökte Stockholm nyligen och lär ha varit intressant att lyssna på.

      Radera
  4. Nu råkar jag ju vara en av få människor som älskar tegelstenar... Har till och med kommit på mig själv att välja en tjock bok istället för en tunn. Mera valuta för pengarna. Ja, jag vet att det är illa, men med tanke på att jag ändå nästan bara läsa deckare så...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns rimligen massor med bokläsare som gillar tjocka böcker - annars skulle ju förlagen kräva manusbantning!

      Radera
  5. Har läst mycket OM Louis men har ännu inte läst honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fort gjort, tack vare det begränsade formatet.

      Radera
  6. Samma här, har läst mycket OM Louis, men inte läst honom - än.

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset! Ingen bok jag läst. Men varför inte testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ännu en av dem som skriver om sitt eget och sina närmastes liv, det verkar funka för många!

      Radera
  8. Jag som läser mycket och snabbt brukar gilla tegelstenar. Men nu när jag bara har en fungerande arm och hand så är jag tvungen att läsa tunna pocketböcker vilket jag är lite sur över.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du inte använda en sån där läskudde som man lägger i knät? Då borde det funka med en hand. Men det är klart att det är jobbigt ändå, man är ju van vid att ha två.

      Radera
  9. Ja! Det här är verkligen en bok jag vill läsa. Tegelstenar läser jag på läsplatta.

    SvaraRadera