torsdag, april 08, 2010

Minnet av en tårta

En gång för länge sedan, när jag var väldigt ung, hamnade jag i Wien en sommar. Det var i jobbet, men arbetsuppgifterna var av hanterlig storlek och det blev lite tid över för att utforska staden. Jag hade läst på innan och hade en lista på saker som skulle ses, upplevas och, inte minst, ätas.

Österrike hade (har? har inte varit där på evigheter) intressant mat, med influenser från hela Centraleuropa. Jag blev helt förälskad i serbisk bönsoppa, wienerschnitzeln motsvarade mina vildaste förväntningar, Süssknödel var försumbart men Apfelstrudel var ljuvligt … Och så var det det där med Sachertårtan. Mytomspunnen, applåderad, gjord på hemligt recept och bara på Hotel Sacher.

Naturligtvis gick jag till hotellets kafé och beställde en bit, med vispgrädde – Schlagobers. Mina förväntningar kom inte på skam, tårtan var tung och mörkt och mäktigt chokladig, det tunna lagret av sött aprikosmos bröt perfekt, det var bara att lägga på en gräddklick och njuta.
När det var dags att åka hem gick jag tillbaka till Sacher och köpte en tårta att ta med, i enlighet med principen att endast det bästa är gott nog. De är hållbara och säljs dessutom än i dag i en snygg trälåda med guldfärgade metalldetaljer, själva lådan tror jag att jag fortfarande har kvar i någon vrå.

Sedan den där sommaren har jag förvisso ätit många bitar chokladtårta. Ibland har de till och med kallats Sachertårta, de har varit olika kladdiga, olika chokladladdade, de har serverats med grädde och utan grädde. Men den riktigt riktiga, den som bakats i Wien, har jag inte smakat på alla dessa år. Förrän nu.

En granne kommer resande från Wien och medför en rejäl trälåda med Sachertårta. Vi bjuds på fika, sänker kniven i det exklusiva bakverket. Jag sätter skeden i tårtbiten och minns den varma sommaren i centrala Wien, den sköna blåa Donau som i själva verket var nästan lika brun som tårtan, Heurigen-kalaset med årets vin, motorvägen till Salzburg där alla körde så fort att jag mest ville blunda …

Vad händer? Jo naturligtvis blir jag besviken. Var det inte mer än så? Är den inte rent av lite i torraste laget? Ska det inte vara lite mer aprikossötma? Gott, för all del, men definitivt inte värt sitt pris.
Jag grubblar över anledningen. Kommer fram till att chokladtårta inte längre är exklusivt, att smaken förändras, att myter ibland måste krossas.

Och så är det det
där med hur minnet fungerar: det är lätt att förgylla sådant man upplevt för länge sedan. Förgyllningen kan göras i ständigt nya lager, få minnet att lysa, blänka och skina.
Tills man tvingas upptäcka att för all del, det var väl bra, men tjata inte mer – SÅ märkvärdigt var det inte.
Just så gick det med Sacher-tårtan.

Copyright Klimakteriehäxan

onsdag, april 07, 2010

Vårdnadstvist i vardande?

Tillhör du den modemedvetna skara kvinnor som investerat i en plattång för att få lite stuns på frisyren?
Då kan du ha anledning att bereda dig på en liten vårdnadstvist. För om din man exempelvis reser en del kan han tänkas vilja stoppa den där feminina prylen i packningen. Det handlar nämligen inte bara om ett hjälpmedel för hårskötsel – det är ett multifunktionellt instrument, väl lämpat för en karl!

Visst är det väl flest tjejer som har plattång, men jag vet med bestämdhet att det också finns män som har en egen. Jean-Pierre Barda, innefrisör och något av en trendguru, har en och det är via honom jag insett att det kan uppstå konkurrens om huvudmannaskapet för tången.

Det är nämligen så att herr Barda har gjort en hel liten lista på smarta saker för folk som reser. Billiga hotelltandborstar är bra, inte för tandborstning, men för andra ändamål som rengöring av smycken eller för att tukta spretiga ögonbryn. Bomullstops som ligger på rummet är av dålig kvalite, men kan funka som tillskott i sminkväskan. För att ta ett par exempel.

Plattången då? Jojomensan, den har ett användningsområde man aldrig anat: den ersätter (rese)strykjärnet. Med plattången drar man längs krage, manschetter och knapprad och vips! ser skjortan alldeles nystruken ut. Bör funka även på byxa med pressveck. Eller ett annat plagg som kräver strykning.
Sedan kan man naturligtvis sätta den i håret också, när den ändå redan är varm …

Barda tipsar om detta här – vid första anblicken trodde jag att det var ett aprilskämt, men det publicerades den sista mars, och jag är beredd att testa!
Fast först måste jag
1/ planera en resa
2/ skaffa en plattång
3/ packa något som kräver strykning.
Om detta uppfylls lovar jag att återkomma med en rapport om resultatet.

Copyright Klimakteriehäxan

Vad minns du ur barnböckerna?

Det finns bevingade ord, ofta använda citat, som har sitt ursprung i böcker för barn, flitigt lästa historier som många kommer ihåg.
Vad minns du?
Testa här!
Det var exempelvis Teskedsgumman som sa "Götapetter!" ifall du undrar.
Och det var Nalle Lufs som en gång konstaterade att "tandskjorta och nattborste kan man alltid få låna".
Men nej, just de citaten finns inte med, så här fick du ingen hjälp!

Copyright Klimakteriehäxan

2000

Nu finns det faktiskt 2000 inlägg på den här bloggen.
Detta är nummer 2001.
Jag är uppriktigt förvånad!

tisdag, april 06, 2010

Barnasinne - tisdagstema

Det är något med koncentrationen. Tre barn har ett gemensamt, uppslukande intresse. Något spännande finns där, bland de gröna bladen i trädet vid stranden. Lek pågår, var god stör ej!

Förmodligen skulle vi vuxna inte förstå, även om vi kunde se det där som döljer sig, men som ungarna ägnar sig åt, totalfokuserat. Kanske är det bara spännande för den som har barnasinnet kvar - men en del lyckas ju faktiskt behålla det ganska långt upp i åren.

Fast hemligheter är något som tilltalar barnasinnet. Alla barn har naturligtvis rätt till sina små hemligheter!
Denna veckas tisdagstema är just barnasinne.
Fler tankar och bilder på temat hittar du om du klickar här.

Copyright Klimakteriehäxan

Färdigfluget

Nu har hon flugit färdigt för i år, påskkäringen. Tror inte hon kom ända fram till Häcklefjäll, dock. Tar sig kanske en tur på kvasten nästa år igen?

Copyright Klimakteriehäxan

måndag, april 05, 2010

Pippi på fåglar 42 bringar lycka

Ni är säkert många som i likhet med mig plockat hem en liten tupp som souvenir från en resa till Portugal. Keramik är roligt att köpa, även om de största och maffigaste objekten inte kan beredas plats i bagaget. Min tupp är ungefär en decimeter hög, men han ser stark ut och bär sin stora kam med stolthet. Han har härmed nummer 42 i serien Pippi på fåglar.

Tuppen har förstås en historia. Den har sitt ursprung i den lilla staden Barcelos i norra Portugal. En rik herre ställde till med stor fest, men någon av gästerna stal hans silverbestick. En enkel man greps och skulle dömas mot sitt nekande, just som den rike mannen satt sig till bords igen, beredd att sätta gaffeln i en stekt tupp.
-Om jag är oskyldig kommer den där tuppen att gala tre gånger, sa den anklagade.
Och den stekta tuppen gol. Förstås, för vad skulle det annars ha blivit för legend?

Varianterna på den här tuppen är många. Den finns på kläder, smycken, kakel. Den kallas rättfärdighetens symbol, och om du ger bort en sådan tupp ska den bringa mottagaren tur.
Jag minns inte om jag fick min i present, men den inhandlades under ett av mina besök hos Lena, som bodde på Algarve-kusten, nära Loulé där marknaden hade massor av lokalt tillverkad keramik.

Egentligen har tuppen inte ett skvatt med påsk att göra, men den gömmer sig ofta i den lilla lådan med prylar som hör till just den här helgen. Och kanske fick jag den av Lena, kanske är det henne (och Barcelos-tuppen) jag ska tacka för att jag faktiskt haft en hel del tur i livet … hade jag bara vetat då vad jag vet nu, att den portugisiska tuppen är en lyckobringare, skulle jag ha köpt hönsgården full. Och gett till henne, som inte längre finns.

Copyright Klimakteriehäxan

Gult är fult

OM, jag säger bara OM, någon en dag skulle stöta på mig och jag då har gullackerade naglar (påsk är ingen ursäkt!) - då är det läge att omedelbart se till att jag tas om hand, bevakas alla dygnets timmar, eftersom jag då måste ha passerat den gräns på vars hinsida jag är farlig inte bara för mig själv utan även för omvärlden.
Gult är fult. På naglar, alltså. Och inte bara på mina ...

Copyright Klimakteriehäxan

söndag, april 04, 2010

Efter ägg kommer kyckling - pippi på fåglar 41

Blev det några ägg över från påskbuffén? Frukost för resten av veckan? Smörgåspålägg? Stomme i en sallad? Hackade i en sås? I repris tillsammans med några sillsvansar?

(Okokta) ägg som inte äts upp kan som bekant under vissa förhållanden bli kycklingar. Att en del ägg inte äts upp kan möjligen bero på att vi, som serverats den där buffén, redan plockat i oss så mycket godis ur den stora påskhönans inre att vi helt enkelt inte orkar mer.

Det här blev pippi nummer 41 - med 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 och 49 i släptåg. Men de är så små att jag väljer att inte räkna dem. Och så snart helgen är över får de allihop återgå till sin låda, i väntan på en ny påsk.

Copyright Klimakteriehäxan

Vårljud

Nyss insomnad väcks jag i påsknatten av ljud som letar sig in genom mitt öppna fönster. Ljud som, inser jag, är ytterligare bevis för att våren är här.
Nu tror ni att jag än en gång ska sjunga koltrastens lov, eller hur? Nej, han är tyst (fast han finns där ute, det vet jag bestämt!)

Kan det ha handlat om mera vattenfnitter? Nej, smältvattnet har hunnit undan!
Partyglada människor som pratar och skrattar på väg hem? Inte det heller, de måste ha gått en annan väg.
Då måste det väl ha varit en marskatt som missat månadsskiftet? Icke, traktens katter har koll på almanackan.

Ljudet, det distinktiva och omöjliga att ta miste på, kom från en fotboll. Två killar har bestämt att det är kulan-i-luften-dags och kickar boll på gatan nedanför mitt fönster, mitt i natten, i mörkret.
Måste vara vårkänslor!
Vårljud var det definitivt. Med nyutslagen krokus på tåfjuttsavstånd.

Copyright Klimakteriehäxan

lördag, april 03, 2010

Påskekrim

Det är norrmännen som instiftat företeelsen "påskekrim". Att till varje påskhelg hör att läsa (minst) en deckare, en riktig sidvändare, en historia att fascineras av så att nätterna blir korta och ögonlocken tunga, medan man forsar fram i texten för att få veta hur det går - samtidigt som man fasar för ögonblicket när boken tar slut.

Norges egen deckardrottning Anne Holt presenterade en egen teori om hur det blivit så när hon medverkade i veckans Babel, litteraturprogrammet i SVT.
-Folk skulle fira helg i sina "hytter", som låg otillgängligt och långt bort, sa Holt.
-De ville ta med sig tidsfördriv, och de enda böcker som fanns i liten och lätt version var billiga kioskdeckare - krim, alltså.

Jag har inte anammat principen fullt ut, även om jag helst läser pocket, men å andra sidan är jag mitt i en bok som gott och väl skulle kunna fungera som påskekrim, inte bara för mig utan för väldigt många andra.
Läser "Dödgrävarens dotter" (The Gravedigger's Daughter) av Joyce Carol Oates.
I år måste hon väl ändå få nobelpriset!

Copyright Klimakteriehäxan

Påskcitat

"Vi fick nöja oss med att se på hur mormors skäggvårta guppade när hon åt."

-Berglins drar sig till minnes sin barndoms långfredagar i dagens Svenska Dagbladet.

Min långfredag förgylldes av årets första utslagna krokusar!

Copyright Klimakteriehäxan

Glad Påsk! (och pippi på fåglar 40)

Den är väldigt enkel, min ståltrådshöna. Enkel och samtidigt dyr, vilket i sammanhanget betyder kär och inte har ett skvatt med kronor och ören att göra. Hon kan servera äggen, hon kan hysa en bukett påskliljor eller inrymma ett blockljus som får sprida sitt varma sken över påskbordet. Hon kan kackla fram ett "glad påsk" från mig till er alla, samtidigt som hon är min pippi nummer 40 i serien Pippi på fåglar!

Copyright Klimakteriehäxan

fredag, april 02, 2010

En fågel och en västanfläkt - pippi på fåglar nr 39

Det var mitt allra första besök i USA. Vi hälsade på släkt som bodde norr om New York.
Vilken spännande upplevelse det blev! Saker var ”som på film”, Manhattans skyline, Frihetsgudinnan, Chryslertornet, Hudsonfloden, broarna.

Vi tog oss längs östkusten till Florida – åh, doften av citrusblom som slog emot oss redan vid delstatsgränsen!
Namn som etsade sig in i minnet: Shenandoah Valley. Där blev jag huvudstupa förälskad i Don McLean, vars ”American Pie” gick i jukeboxen på någon vägkrog där vi åt. (Kärleken har faktiskt hållit i sig!)

Tuckahoe hette en station på lokaltåget in till Grand Central Station, och varje gång konduktören ropade ut det gamla indiannamnet rös jag av välbehag.
Blue Ridge Mountains lät också vackert, men där låg dimman tjock som risgrynsgröt, så den vyn blev vi snuvade på.
Nu gjorde det inte så mycket, intrycken blev många ändå.

Manhattans butiker var förstås också en fantastisk attraktion. Där fanns saker man aldrig förr hade sett, lp-skivorna var billiga (Don McLean!), kläderna annorlunda, jeansen ”äkta”, böckerna nya och oräkneliga, hamburgarna stora och mumsiga. Och Howard Johnsons´ Royal Banana Boat oförglömlig.

Märkligt nog har jag faktiskt flera saker kvar från den där resan, trots att snart fyrtio år har gått. Böcker, Don McLean, några udda kökssaker från en rolig inredningsaffär, jag tror den hette Paraphernalia, vilket i så fall var ett perfekt namn på just den butiken.
Och så har jag mitt påskhalsband.
För vårt besök sammanföll med påskhelgen, och påskpynt i alla varianter fanns att välja bland.

Jag valde ägget med den lilla kycklingen, i ett läderband att hänga runt halsen. Verkligen ingen dyrgrip, om man ser till priset. Men varje påsk sedan dess plockar jag fram det och minns den där resan. Kycklingen för med sig en västanfläkt, från andra sidan av det stora havet. I år också förstås.
Det blir samtidigt min pippi nummer 39 i min lilla serie pippi på fåglar!

Copyright Klimakteriehäxan

torsdag, april 01, 2010

Lurad - eller?

Första april bjöd på riktigt aprilväder: klart vårbetonat strax efter åtta i morse, för att ha bytt till ösregn en kvart senare. Grått och tråkigt vid lunch – och så, på eftermiddagen, sol och riktigt härligt!
Och så är det det där med aprilskämten.

Nog har man blivit lurad några gånger alltid, ibland rejält. 1962 förklarade en skäggig teknikfarbror i tv att man kunde få färgbild i den svartvita burken om man bara höll en nylonstrumpa tätt inpå rutan. Mamma hann inte stoppa mig, jag hade omedelbart satt saxen i en av hennes strumpor, vred och vände på den uppklippta tygbiten. Vi var många som gick på det där lurendrejeriet, och inte glömmer vi det heller. Men nej, det blev inte färg-tv för det, det tog ytterligare några år – nu är det exakt fyrtio år sedan.

En gång har jag själv bidragit med ett aprilskämt som jag än i dag tycker var ganska lyckat. Jag arbetade på Stockholms största tidning, vi gjorde en lokalsida, och vi skulle självklart skoja med våra läsare. Då uppfann jag den nya bussen, ett trevåningsfordon med plats för riktigt många passagerare. Med en duktig tecknares hjälp fejkade vi bilden och publicerade nyheten att dubbeldäckaren inom kort skulle ersättas med trubbeldäckaren i stadstrafiken. Om någon gick på det? Tveksamt. Men bilden såg väldigt äkta ut!

Vissa aprilskämt är sådana att man gärna vill tro på dem. Dit hör den inte sällan repriserade rean på Systembolaget. Ibland står det i tidningen att värdefulla saker skänks bort till den som kommer först. En hisnande tanke utlöstes när Ekot en gång berättade, att det skulle bli krav på säkerhetsbälte på cyklar.

I Sverige lär vi ha börjat skoja så här redan på 1600-talet. I Frankrike kallas första april för ”aprilfisken” (poisson d'avril), för där finns seden att omärkligt rita fiskar på folks ryggar för att sedan kunna skratta åt den drabbade. Jag har i alla fall ingen fisk på mig, det har jag kollat. Däremot kan det bli en aprilfisk till middag – lax borde väl passa?!

Om jag blivit lurad av något i dag så är jag hittills lyckligt ovetande. Men någonstans såg jag en artikel om att man i en engelsk stad beslutat, att ljuset på alla offentliga toaletter automatiskt ska släckas tio minuter efter att det tänts. Det KAN vara ett utslag av All Fools Day, men det skulle banne mig kunna vara alldeles sant, som en omtanke om miljö, för energibesparing och snålare användning av allmänna medel.

En sak är ju klar: alla skämt är inte dumma … och behöver man mer än tio minuter på toa, egentligen?
Ytterligare en sak behöver inte ifrågasättas: den som har tulpaner i en vas känner sig aldrig lurad.

Copyright Klimakteriehäxan