torsdag, april 13, 2006

Tråkigt eller skitkul?

Du som eventuellt inte har tillgång till Dagens Nyheter ska inte behöva missa ett litet guldkorn som återfinns på dagens ledarsida.
Det är tecknaren Magnus Bard som slagit huvudet på spiken, den spik som både handlar om generationsklyfta och traditioner och, framför allt, Måsten.

Äldre kvinna: På min tid var vi tvungna att ha tråkigt på långfredagen.
Ung kvinna: På min tid är vi tvungna att ha skitkul jämt.

Sedan är det upp till var och en att välja.
Var det bättre förr?
I morgon är det långfredag.
Då kan vi ju passa på och känna efter.
Om vi hinner. Och inte är ute och har skitkul, förstås.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Anonym3:41 em

    haha - det där var ju rätt kul...träffande! Det stämmer ju...
    Vår tid består av en enda hop skränande pubertetsslynglar som vill komma först fram och ha de bästa bitarna genast. Annars är det inget kul....no fun, som man säger i The Shining...
    Och du...Linda Skugge har jag faktiskt alltid känt vämjelse inför...liksom inför Ebba v Sydow..
    petra

    SvaraRadera
  2. Glad Påsk själva - det är förstås nåt konstigt med mej, men jag tycker att Ebba von Sydow har nåt visst, precis som Skugge - och Sofi Fahrman.
    Jag har väl helt tappat omdömet, antagligen.
    Men, som sagt, glad påsk ändå!

    SvaraRadera
  3. Verkligen huvudet på spiken.
    OCh det är väl så att alla tider har sina måsten.
    Som tur är har man ett val. Själv. Det gäller bara att våga.
    Och då är det skönt att hunnit upp i ålder för "Klimakteriegubbe", i alla fall snart.
    Man, i alla fall jag, har mer kraft än någonsin att sätta ner klackarna i marken och säga Nä, faen, det där skiter jag i...

    SvaraRadera
  4. Anonym10:00 em

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Anonym5:21 fm

    Träffande kommentar om vår tid!!

    Tänker ibland på Astrid Lindgren som var en klok kvinna och på många sätt tidlös i sin klokskap.

    Hon sa att vi måste låta barn ha tråkigt annars hittar de aldrig på nåt nytt. Tråkigheter var källan till kreativitet, det är först då sinne blir så nollställt att det finns utrymme för skapande.

    Astrid lär ha börjat fantisera när hon som barn tvingades att hacka till synes oändliga rader av rovor

    SvaraRadera