onsdag, april 12, 2006

43 saker för ett bättre liv

Vi är många som tar till knepet att göra upp en lista för att få något uträttat. Det kan vara saker som behöver inhandlas, saker som behöver göras på jobbet eller hemma, saker som måste kommas ihåg. Listan är piskan, och moroten får man varje gång något kan suddas bort från uppräkningen.

Om du ska göra en lista över det du allra helst vill uppnå i livet – hur skulle den se ut?
Det finns ett ställe på nätet där mängder av människor har skrivit in sina drömmar.
43things.com samsas heta önskningar om stort och smått. ”Allt behöver inte vara sådant som förändrar världen, men ge utrymme också åt de idéerna” står det på startsidan. Över 300 000 personer runt om i världen har svarat, med tillsammans mer än 400 000 olika saker att sträva efter.

Och det finns en tio-i-topplista.
Så här ser den ut:
Jag ska gå ner i vikt
Jag ska sluta skjuta upp saker som ska göras
Jag ska skriva en bok
Jag ska bli kär
Jag ska bli lycklig
Jag ska dricka mer vatten
Jag ska fotografera flitigare
Jag ska gifta mig
Jag ska skaffa en tatuering
Jag ska ge mig ut på en resa utan mål

De åtta första punkterna känner jag stor sympati för.
Den allra första träffar mitt i prick – i ett anfall av våryra gick jag in i en butik och provade två klänningar. Klänning är ju ett ”måste” nu… jaja.
Men bilden i spegeln av en tjock korv med några volanger på var inte uppmuntrande.

Den näst sista och nionde punkten tycker jag bara är idiotisk, oavsett kön, ålder och utseende på den som tänker låta sig ”prydas” av en tatuering, hur den än ser ut.
Den tionde - ja den resan har vi väl alla inlett, på det ena eller det andra viset...
En sympatisk strävan som tidigare fanns med på topplistan, men som nu slagits ut, är den kloka ambitionen att läsa mer.

Drömmar som inte kvalat in på topplistan men i alla fall noterats är till exempel de här tio:
Jag ska lära mig virka
Jag ska göra tecknad film
Jag ska sluta lita på Google
Jag ska slänga en flaskpost i havet
Jag ska sluta se på teve
Jag ska bada naken
Jag ska se 100 filmer på ett år
Jag ska hitta den perfekta behån
Jag ska springa ett maratonlopp
Jag ska betala alla mina skulder

Som sagt, stort och smått. Och det här är ju alltså bara 20 av mer än 400 000 förslag.
Dags att göra en egen lista över sådant som skulle ge ett bättre liv?
Det KAN bli svårt att begränsa sig till 43 saker.

Copyright Klimakterihäxan

8 kommentarer:

  1. Anonym10:20 em

    Ett par av sakerna på min önskelista: pröva surströmmimg med alla tillbehör (utan att kräkas) och hoppa fallskärmshopp. Plus att vara frisk i kropp å knopp tills det tar slut. Livet alltså. När det händer får det gärna ske med en smäll - och helst medan jag sover gott och drömmer fina drömmar. Se där: ytterligare en önskan!

    SvaraRadera
  2. Anonym10:27 em

    LÄGG AV - hur fan kan "gå ner i vikt" ligga i topp på listan??!! Önska nåt mer önskvärt eller önska inte alls.
    Get real!

    SvaraRadera
  3. Jag har i alla fall gjort det mesta utom tatueringen... fast vikten lyckas jag inte med. Tror det är nåt fel på vågen. Kan sonen ha mixtrat med skalan?

    SvaraRadera
  4. Anonym11:01 em

    Till Blogglad.
    Skit i vikten, njut av sonen, släng vågen och om du är lika fin som fotot på ditt bloggsvar (modigt att visa ansiktet!)- önska att få fortsätta vara så fin /söt ett tag till! Utan att bry dig om idealvikten.

    SvaraRadera
  5. Anonym11:24 em

    jag ska bli kär
    jag ska bli lycklig (vad menas med lycklig - DÄR kan vi starta en diskussion!!)
    jag ska gifta mig

    OK - man kan ju önska, men ibland behövs det två för att "dansa tango"
    Men det är klart - lever man i cockoo-land -, kan man ju önska vad som helst.........

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte, om vikten, punkt 1, att det är i alla fall något man kan påverka själv. Det är värre med sådant som "bli kär" och "bli lycklig" - där finns väl inga metoder att jämföra med Atkins, GI och allt vad de heter?

    SvaraRadera
  7. Anonym6:29 em

    Eg. är det här inte en önskelista utan en besluts-dito. Det handlar ju om saker man kan företa sig/bestämma sig för att försöka göra utan att Tomten kommer med fint inslagda paket med idealvikt eller kärlek och giftemål.
    Åvadå!- en liten "fjärilvingadsynspåhaga - tatuering på rumpan är väl ganska gulligt och kan vara både en kyss-punkt och kanske t.o.m. erogen zone. Vem vet?
    Försök Bloggbladet! - om du inte vill behöver ju ingen veta.

    SvaraRadera
  8. Anonym10:16 em

    Är inte en lista att skuta uppsaker lite? Man har ju liksom börjat lite grann genom att lista det som ska göras, så kan man ju låta sig nöjas så länge med det.

    SvaraRadera