tisdag, april 11, 2006

Nä men hallå, Linda Skugge!

För någon liten vecka sen bekände jag att jag nog faktiskt tillhör Linda Skugges Fan Club.
Min entusiasm uppstod när jag läste hennes ”Lilla ångestboken”.
Men nu blir jag kanske tvungen att ompröva mitt medlemskap.
Nog för att jag blivit pådyvlad ett och annat förr – ni minns kanske hur jag blev Klimakteriehäxan? (allra första posten längst ner i arkivet berättar den historien).
Jag har heller inte hymlat med att jag tillhör gänget som är 50+. Vilket betyder att tio år har gått sedan jag blev 40+.

Nu öser Linda, 32, galla över 40+. I en krönika som jag upptäckt först nu.
Vad har jag gjort för att förtjäna detta?
Vi konsumerar alltså (enligt Linda) för mycket lådvin, går barfota alldeles i onödan, köper trendiga kläder som kräver yngre ansikten och, helst, mindre rumpor.
Vi ser ut som julgranar (oklart om hon menar före eller efter barrningen).
Vi säger att vi ska Ta Ett Glas Vin och framhåller det som den enda goda livet har att bjuda.
Vi är helt enkelt skittrista, hela bunten.
Påstår Linda. Ja, hon skriver inte ordet ”skittrist” men det står mellan raderna, tydligt och klart.

Nog vore det väl intressant för henne att bli bekant med några representanter för 40+. Märk väl, jag säger inget om oss riktigt gamla, alltså 50+, det kan kanske bli för mycket. För djärvt.
Men Linda, se dig om.

Det måste finnas någon, en granne, en kollega, en släkting som fyllt 40 och kan få dig att om inte helt tänka om så i alla fall medge att inte precis samtliga som passerat 40-strecket kan dras över en kam – eller ännu hellre puttas rakt ut över ättestupan.
Du har ju bara åtta år dit. Tiden går fort… fortare än du anar!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Anonym11:04 em

    Hon får väl tycka det hon tycker - ibland bra, ibland dåligt - men hon känns litet enkelriktad ibland.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:08 em

    I och för sig kan man ju gilla några kommentarer och ställa sig tveksam till andra. Man behöver ju inte bli medlem i fanklubben. Så trist om alla tycker samma...

    SvaraRadera
  3. Anonym11:12 em

    Ålder - vad är det? Att vara gammal - enl. en mycket klok kvinna - gäller alltid alla som är minst 10 år äldre än en själv. På det viset sänds "gammal" alltid iväg till framtiden.

    SvaraRadera
  4. Anonym11:28 em

    Bry dig inte - Linda diar fortfarande - och vi som är 50-plus väljer förmodligen årgångsvin på 75cl-flaska som vi dricker i fina - ärvda? - kristallglas. Vi har kanske råd vid vår ålder?!

    Låt L.S. mogna, som ett gott vin - hon lär sig nog så såningom att inte allt dito köps lådvis.

    Man kan ju också vara selektiv och dra tillbaks sitt medlemsskap i L.S -fan klubb!

    SvaraRadera
  5. Anonym11:43 em

    Linda Skugge = mycket blöjor och barn-mat/uppfostran. ( har hon någon erfarenhet att basera sina åsikter på - eller är hon som vi alla varit - engångs-försökskanin )? Man kan ju inte studera/ta examen i barnuppfostran!!!
    En del av oss har lämnat det bakom oss, men är för den delen varken lastgamla eller färdiga för ättestupan.

    SvaraRadera
  6. Anonym5:30 fm

    Det finns krönikörer som jag tycker genuint illa om exempelvis Jan Guillou och Ulf Nilsson. De skriver krönikorna tråkigt och oengagerat, deras åsikter är förutsägbara och gammal unken skåpmat.

    Ibland borde jag också tycka illa om Linda Skugge men det funkar inte. Hon var liksom först i sin "sjanger" (kommer aldrig ihåg hur det stavas, skitt också) Kanske inte i praktiken men för mig var hon det. Då var hon klädsamt ungdomstrotsig, i fas med sin egen generation. Just nu är hon bara trotsig utan att höra hemma i någon tydlig generation. Sen kommer hon att bli en veritabel klimakteriehäxa!

    SvaraRadera
  7. Linda har helt rätt. Jämt ska det tas ett glas vin eller ut och tas en öl. Det är att förhärliga en alkoholkultur genom att koppla ihop den med njutning, avkoppling, umgänge och vänskap. Som 40+ borde man väl ha kommit lite längre? Och hur såg man på de som var 10 år äldre när man själv var i 30-årsåldern? Värst är de 40+-tanter som är så "underbart frigjorda" och nyper 25-åriga killar i rumpan.

    SvaraRadera
  8. Vill gärna deklarera en sak tydligt: jag har ALDRIG nupit (nypt?) en 25-åring i häcken, vare sig man eller kvinna, tror inte ens jag gjorde det när jag var 25 själv... och DEFINITIVT INTE NU FÖR TIDEN! Bara så ni vet!!!!

    SvaraRadera
  9. Tro nu inte att jag trodde... eller att jag menade!!
    Jag menade själva stilen, inställningen - den har jag sett, i andra sammanhang. Jag menade verkligen inte dig!

    SvaraRadera