lördag, april 08, 2006

Middagstips!

Rotar runt i recepthögarna i jakt på något till lördagsmiddag.
Förmodligen är jag inte alldeles ensam om det.

Om du också är på väg mot mataffären men inte har någon bra idé så vill jag gärna rekommendera den här varianten på kycklingfilé. Jag har gjort den upprepade gånger och alla äter stora portioner... så ta till lite i överkant när du handlar det som behövs...
Duger bra att bjuda gäster på!

Att det sen inte bara blir gott utan är enkelt (tar kanske en kvart ungefär) och inte särskilt kostsamt är bara bonus.

KYCKLINGPASTA MED FETA
Ingredienser
4 port
300 g pasta
3 kycklingfiléer, ca 400 g
2 vitlöksklyftor
2 tomater
smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk oregano
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
150 g Apetina feta

Gör så här:
Koka pastan. Skär kycklingen i bitar. Skala och hacka vitlöken. Skär tomaterna i bitar. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Lägg i vitlöken och låt den fräsa med. Krydda med salt, peppar och oregano. Häll på grädden och låt allt koka ihop några minuter. Smula ner osten i bitar, lägg i tomat och garnera ev med färsk oregano. Servera såsen till pastan.
Tips: Servera med svarta oliver i en skål.

Receptet kommer från arla.se.

2 kommentarer:

  1. Det där låter gott. Jag ska kopiera det och lägga det i min receptfil.

    SvaraRadera
  2. Anonym8:11 em

    Låter jättegott - ska pröva snarast!
    För vår del blev det idag vitkålssoppa med frikadeller till lunch. Ju "äldre" jag blir desto mer husmanskost lagar jag numera. Mormors/farmors recept och förallan del mammas också. Men ibland tar det förstås sin tid. Rätterna har ju oftast sitt ursprung från den tid då den matansvariga var hemmafru och hade tid för långkok.
    Men på helgen hinner man ju. Och så kan man laga så att det räcker för två gånger - då får man en helledig köks-dag. För skumbad t.ex? Njae, det blir nog oftare tvättstugan.

    SvaraRadera