tisdag, augusti 14, 2007

Ett norrländskt genidrag

De finns både i staden och på landsbygden, de där människorna som har något som nästan alla avundas dem.
I sina bostäder har de nämligen en öppen eldstad – en braskamin, en gammaldags öppen spis, en kakelugn.
Få saker sprider sådan trivsel som en sprakande brasa (ja det skulle väl vara den där spinnande katten, förstås, som Ernst brukar harangera).

Men det finns i alla fall en sak man inte behöver längta efter: att bära hem veden.
Det skräpar och är tungt och björkpinnarna går dessutom fort åt när lågorna fått fart.
Fast det finns folk som försöker göra något åt saken.
Titta bara på den här
bilden, tagen på tunnbrödsbageriet i Olofsfors bruk i Västerbotten!

Där på bageriet säljer man inte bara (svindyrt) hembakat tunnbröd, man saluför också ved. I världens smartaste vedhämtare, om ni frågar mig.
En billig plastdunk har fått bredsidorna avskurna. Kvar finns de stadiga kortsidorna och det rejäla, bärvänliga, pålitliga handtaget. Går att återanvända i en halv evighet.
Bara att stuva in veden och åka hem till den trivsamma värmekällan.
Ett genidrag, sanna mina ord!
Om jag bara hade den där öppna spisen…

Copyright Klimakteriehäxan
PS Visst vet ni att man genom att klicka på bilden får upp den i större format på skärmen? DS

4 kommentarer:

  1. Det där var himla smart!

    Visst känner jag att du är en flitig gäst hos mig! Och det tackar jag för. Jag har inga länkspalter eftersom jag byter favoriter ibland... och det känns fisigt att sudda folk där det syns - om jag klickar på minus på nyligens favvolista är det ingen som märker det... :)

    SvaraRadera
  2. Anonym1:53 em

    Den blev ju GIGANTISKT stor!

    SvaraRadera
  3. Ja jösses, det blir den! Fattar inte varför, så stora blir inte mina andra bilder jag lagt ut här. Å inte vet jag hur man gör något åt saken heller.

    SvaraRadera
  4. Anonym3:44 em

    Ta du och fråga Gustafsson, så fixar han det!

    SvaraRadera