söndag, augusti 19, 2007

Fönstertittare

Fönstertittare är väl egentligen ett skällsord som beskriver människor som går och spionerar på vad andra gör bakom stängda men inte fördragna fönster.
Själv är jag en hängiven fönstertittare, men av ett lite annat slag.

Jag tycker att fönster är intressanta. De kan berätta så mycket.
Finns det krukväxter? Vilka då?
Prydnadssaker?
Vad har man valt för gardin? Kanske ingen alls?
Och hur ser själva fönstret ut?

Häng med mig på lite fönstertittning! Inga hemska hemligheter kommer dock att avslöjas, jag garanterar!

I det här fönstret föll jag för spetsgardinen. Ser handvirkad ut.
Och är fotograferat i ett av Höga Kustens pittoreska fiskelägen.


Ibland lyckas jag till och med fotografera inifrån så att man får med utsikten – vem vill inte mötas av den här anblicken?


Och så det fönster som jag kallade mitt i ett helt år när jag bodde på Norrlandskusten. Gick ett varv mellan husen när vi nu hade vägarna förbi. Ville se om allt eller åtminstone somligt var sig likt. Men jag kände knappt igen någonting - ja, mer än trettio år har gått, så det kanske inte är så konstigt. Fast jag identifierade fönstret till sist.
Igenmurat.

Det lämnar fältet fritt för tolkningar.
För egen del gillade jag det bättre med glasruta...

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym11:25 fm

    Jag är också fascinerad av fönster, både inifrån och utifrån, men allra mest älskar jag att gå runt i en svensk stad i decembermörkret och se alla adventstakar och andra ljus och lampor. Om det dessutom ligger snö på marken är min lycka gjord.

    Och nej, jag säljer inte svavelstickor - har oftast ett varmt skönt ställe att vara på när promenaden är över :o)

    Så fina bilder din blogg har idag!

    SvaraRadera
  2. Anonym4:39 em

    Bilden med utsikten inifrån var fin.

    SvaraRadera