fredag, augusti 03, 2007

Välkommen till världen!

Hon aviserade sitt utträde ur moderlivet mitt i natten.
Ute pågick ett riktigt skitväder. Den vidtalade barnvakten, som skulle ta hand om den tvåårige blivande storebrodern, befann sig åtskilliga mil från staden – oåtkomlig. Ingen annan fanns att ringa, mormor och resten av släkten bodde ännu längre bort.

Vad gör man då?
Jo, man låter lille storebror följa med till BB.
-Han somnar säkert om, resonerade vi, och tog med en urväxt barnvagn för att ha någonstans att göra av honom, och för att kunna flytta honom sovande.
Som om han tänkte somna! På ett sådant jättespännande ställe där folk for runt i ett, där det var alldeles ljust, där mamma inte uppförde sig som vanligt, medan pappa kånkade runt på den pyjamasklädde grabben som inte ville missa en endaste sekund!

Maken hade ju tänkt delta lite mer aktivt i förlossningen, men det omintetgjordes av Sonen. Så snart de gläntade på dörren till rummet där jag fanns kved jag:
-Gå ut med honom för all del, han blir nog bara rädd!
Folk som föder barn låter ju inte sällan lite eller rent av mycket illa, plus att allt runtomkring också kan bli både stressigt och stökigt. Inte en miljö för en tvååring, ansåg jag.

När Dottern väl låg där och snusade på min arm kunde familjen återförenas. Hon var en stor överraskning – jag hade varit helt övertygad om att det skulle bli en lillebror, men nu visade det sig att jag blev extra glad över att ha fått en liten flicka, som komplement till den son vi ju redan hade.
Hon var välkommen till världen.
Storebror tittade förundrat på det nya rödrynkiga knytet som låg där. Så sträckte han ut sin lilla hand och klappade henne, oändligt försiktigt, på huvudet.

Efter många vakna och jobbiga timmar somnade vi om allihop, tjejerna i sjukhussängen, grabbarna där hemma.
Alla var trötta men glada.
Det var i dag för precis nitton år sedan.



................................(Och här ovan ser ni Dotterns födelsedagstablett till bordet, sydd av undertecknad... i korsstygn...! tas fram till frukost varje födelsedag!)

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Anonym11:42 em

    I Holland brukar man gratulera mamman på barnens födelsedag - och med all rätta, hon gjorde ju en hel del för att de skulle komma till världen - så jag ber att få gratta både mamma och dotter på dagen D!

    SvaraRadera
  2. Anonym2:36 em

    Vad fint skrivet!

    SvaraRadera
  3. Anonym6:23 em

    Hamnade här via någons länk. Tyckte att bloggnamnet lät intressant =)))
    Mycket kul att läsa här hos dej... jag kommer mer än gärna tillbaka igen.
    Vår yngste son fyllde 20 samma dag som din dotter fyllde 19 =)
    Ha det gott!
    Kram från
    Majsan

    SvaraRadera
  4. Välkommen åter, Majsan! Och ett sent grattis till sonen på 20-årsdagen...

    SvaraRadera