lördag, oktober 04, 2008

Bullfest

I dag äter var tredje svensk en kanelbulle. Det är tio gånger fler än en annan, vanlig, dag på året.
För tionde gången högtidlighålls Kanelbullens dag, en sann framgångs-historia för den svenska bagerinäringen.

Branschorganisationens VD säger i intervjuer att ”alla” minns hur man som barn bakade kanelbullar med mamma hemma i köket.
Fast de hembakade ingår rimligen inte i statistiken. Och jag råkar känna ett antal pappor som åstadkommer fantastiska bullar, så det där expertyttrandet kan i någon mån ifrågasättas.

Mina ungar har inte haft någon riktig bullmamma. Visst har det hänt att jag satt en vetedeg, men inte särskilt ofta, och med blandad framgång om sanningen ska fram. För mycket mjöl – inte bra. För lite mjöl – slabbigt. För lång jäsning – nej! För kort jäsning – absolut inte! Redan i skolköket lyckades jag dessutom glömma plåten i ugnen, bullarna blev svarta och betyget därefter.

Slutsatsen är att bullbak egentligen är bortkastad möda, eftersom resultatet alltid ätits upp blixtsnabbt, även de misslyckade, faktiskt.
Dessutom föredrar jag personligen kardemummavarianten.
Så det så.

Copyright Klimakteriehäxan

Om du blev sugen på att baka trots allt - här finns recept!

5 kommentarer:

  1. Mina barn hade inte heller någon bullmamma. Visst bakade jag, för det var en ekonomisk fråga eftersom jag var hemmamamma. Men det var inte roligt att baka. Först nu på äldre dagar så har jag insett hur kul det är och vad jag gjorde för fel när jag var hemmamamma. Jag arbetade degen alldeles för lite. Nu ställer jag tiduret medan hushållsassistenten jobbar. Men kanelbullar bakar jag fortfarande inte. Det är sambons uppgift....:-)

    SvaraRadera
  2. Det blev äppelkaka i stället...

    SvaraRadera
  3. Anonym3:00 em

    P.S.
    Min mor, som arbetade även på lördagar, fixade alltid nybakat efter lördagsbastun.

    SvaraRadera
  4. Det är ju kul att baka bullar men det blir vääääääääldigt sällan. Har köpt en påse kanelbullar idag men dom ligger fortfarande kvar där... Får se om dom åker med vid en dagen-efter-kanelbullens-dag-fika istället...

    SvaraRadera
  5. Äppelkaka gör jag faktiskt ibland, och en hallonbvariant! och päron, gärna med lite mandelmassa!

    SvaraRadera