onsdag, oktober 08, 2008

Klart med årets Nobelpris

Nu är det klart.
Beslutet är fattat.
Den vittraste av församlingar har bestämt sig.
Årets Nobelpristagare i litteratur är utsedd.
Svenska akademien har läst, funderat över meningsbyggnad, vägt dialog, skärskådat dramaturgi, fnulat på rim och vridit och vänt på berättarteknik.

Och så har de kommit fram till en värdig pristagare. I år skriver han – ja i fjol var det ju en kvinna – inte på engelska – det gör ju Doris Lessing.
Att Mario Vargas Llosa från Peru får priset 2008 får till exempel mig att ropa ”äntligen”, när nu Gert Fylking slutat med det (kanske finns hans skära träningsoverall så att man kan få låna?)
Vargas Llosa spänner över ett vitt spektrum, han har själv försökt sig på politiken som presidentkandidat i sitt hemland och åtminstone ”Kriget vid världens ände” och ”Den sanna berättelsen om kamrat Mayta” har klara politiska undertoner.

Sedan kan han vara rolig också – ”Pantaleón och soldatbordellen” – och erotiskt laddad: ”Till styvmoderns lov” och ”Don Rigobertos anteckningsböcker”. ”Tant Julia och författaren” kom tidigt och är delvis självbiografisk, ”Det gröna huset” har sålt i massupplagor. Dessutom har han skrivit mängder av essäer och krönikor, och faktiskt till och med varit programledare i teve! Ovanligt produktiv, helt enkelt.
Väldigt läs- och prisvärd är han, det har jag tyckt länge.
Inte får han så långt att åka för att hämta priset heller, för numera bor författaren i Madrid.

Detta betyder att Margaret Atwood, Kanada, och Joyce Carol Oates, USA, får fortsätta att stå på tillväxt i akademiledamöternas bokhyllor.
Speciellt Oates har förekommit i många förhandstips, men lustigt nog har jag inte sett en enda expert som gissat på Vargas Llosa.
I morgon kan du bekräfta mina uppgifter genom att ta del av Horace Engdahls majestätiska förkunnelse under guldpendylen i Börshuset.

Copyright Klimakteriehäxan

Skulle du av någon anledning tycka att du hört mitt resonemang tidigare kan det eventuellt bero på det här.
Mer om kandidater till litteraturpriset här och här och här.

8 kommentarer:

  1. Tack, då fick jag veta... fast jag har inte läst något av honom.

    Mitt kulturella svarta hål vad honom beträffar, kompenseras kanske av att jag i dag sett stora delar av teater- och konsertutbudet för grundskolan under en lång och fullmatad dag... ?

    SvaraRadera
  2. Han är väldigt läsvärd. Sen återstår det förstås att se om Horace håller med ... men snart vet vi!

    SvaraRadera
  3. Anonym7:52 em

    Du var mig en fräck en - tänk om du har rätt!

    SvaraRadera
  4. Anonym9:41 em

    Ja det vore verkligen på tiden. Men dom brukat ju (näsan) alltid överraska. Kanske Mario är för populär redan, som många andra som aldrig får priset någon gång?

    SvaraRadera
  5. Anonym10:05 fm

    Förra året var ju bra, hade 30-tal Doris Lessing i bokhyllan.

    SvaraRadera
  6. Anonym12:35 em

    Det är ju litet spänande att han är erotisk i sitt eget liv (även utanför ev äktenskap) också - trots att det inte är huvudsaken i hans litteratära verksamhet.
    Tyckar i alla fall att det var bättre än om de valt Bob Dylan.....

    SvaraRadera
  7. Anonym12:38 em

    Glömde ett ´n´ i spännande och glömde mitt alias Kulsprutan.
    F´låt.

    SvaraRadera
  8. Hannele, du måste m a o ha nästan allt Lessing skrivit?! imponerande! då är det väl bara att hugga i med fransosen, han har också varit produktiv!
    Hej Kulsprutan, kul att du är tillbaka! Hoppas du fortsätter spruta kommentarer!
    Och ni som inte läst Vargas Llosa: gör det.
    Han får nog priset nästa år ... och då ligger ni bra framme!

    SvaraRadera