måndag, oktober 13, 2008

En riktigt usel bok

Jag har just lagt ifrån mig en bok.
Det var väl ungefär hundra sidor kvar, jag har läst närmare två tredjedelar.
Och jag kan konstatera att det är en av de sämsta böcker jag någonsin försökt läsa.
Uselt språk, trist upplägg, helt galen interpunktion, full av korrekturfel, med alldeles för många dåliga bilder föreställande författaren i de enklaste turistmiljöer. Man får också veta vad han äter och dricker, oupphörligt.
Där finns en story, men den är väl dold. Jag orkar inte bry mig.

Hur kan det komma sig att människor som skriver bra hela tiden stöter på patrull, får sina manus i retur – ibland olästa – och sprättar upp det ena refuseringsbrevet efter det andra, medan folk som knappt verkar ha hållit sig vakna över svensklektionerna efter klass sex kan hamna mellan hårda pärmar?
Den frågan har ställts förr, men ingen kan väl svara.

Vi vet ju vid det här laget att Bonniers tackade nej till Astrid Lindgren, att Stephen King hade en hel pärm med brev från förlagsredaktörer som inte tyckte att han dög, medan Mari Jungstedt fick napp på första försöket och Sonya Hartnett fick sin första bok tryckt som tonåring. Så olika faller ödets lotter! Klart att det är ett svårt jobb för förlagen att välja manus och att alla inte kan bli storsäljare, men varför kan åtminstone inte någon ta fram rödpennan och fixa de värsta grodorna, när man nu ändå bestämt sig för att kosta på en tryckning?

Den här boken – nej, jag tänker inte avslöja vare sig titel eller upphovsman – är så dålig att man borde anmäla den någonstans.
Var kan man klaga?
Kan man gå till Allmänna Reklamationsnämnden? Och kräva att få sina pengar tillbaka?
Någon borde pröva.
Tänk om det redan har skett? Måste försöka ta reda på det.

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Haha... det måste ha varit Faddes bok om livet som dörrvakt... A fick inte komma in, B fick komma in, C fick inte komma in....

    (Hörde Björn R***lid läsa den i teve och skrattade högt)

    Visst har jag tänkt den tanken många gånger... och sprättat upp många kuvert med nej tack... och har en pärm med alla nejtacken att läsa i om jag känner mig lite kaxig nån dag...

    För vissa räcker det att gräla och visa tuttarna i en tevesåpa... (Hur kommer man med i en sån, förresten....?)

    SvaraRadera
  2. Förr gav jag mej aldrig utan att läsa ut en bok, hur trögt det än gick. Numera ödlsar jag inte min dyrbara tid på sånt, Den får en lagom fet chans, sen åker den till secondhand. Det konstiga är att detta hänt flera gånger med så att säga populära böcker, jag har bara inte kunna med dem! Ibland undrar man hur vissa böcker slår sig fram på bestseller-listorna...

    SvaraRadera
  3. Anonym10:22 em

    Monicas ord får bli mina oxå...så rätt.
    Böcker är dyra att köpa, så kvalite om än så lite bör man väl ändå få för slantarna

    SvaraRadera
  4. Livet är för kort för att man ska slösa tid på dåliga böcker! Jag hade svårt att inte läsa ut förr men man blir klokare med åren.

    SvaraRadera
  5. Anonym9:56 fm

    En jäkla bra idé att klaga hos Allmänna Reklamationsnämnden eller något. Dåligt skrivna böcker, dåliga filmer...jag ska inte gå in på allt dåligt de skulle kunna få, men tänk om man fick pengarna tillbax på all sk*t man köpt.
    Kramis!

    SvaraRadera
  6. Hm, Bloggblad, nej jag tänker inte avslöja den olycksalige skriftställaren.
    Annars har jag gått igenom samma utveckling: insett att tiden är för kort för att ödas på läsning som inget ger.
    Och det där med reklamationsnömnden, det funkar inte - på konsumentverkets lista över varor och tjänster man kan klaga på finns varken böcker eller filmer ...

    SvaraRadera
  7. Anonym7:06 em

    Ja, det är otroligt så mycket dåliga böcker som ges ut nuförtiden! Och det hemska är att de ofta marknadsförs hårt och säljer stort...

    Håller med Bloggblad (hej, Bloggblad!) om att det numera ofta verkar som om kändisskap - i vilket obskyrt sammanhang som helst! - verkar vara ett av de främsta kraven för att få en bok förlagd!

    Håller helt med Monica, och Pumita, och dig - livet är för kort för att slösa bort på dåliga böcker!
    Och gusskelov finns det ju fortfarande en hel del bra böcker, som man inte hunnit läsa än... ;-)

    Tanken på att anmäla dåliga böcker till ARN tilltalade mig - synd att det inte gick...

    SvaraRadera
  8. Lite nyfiken blir man ju... Jag kan bara säga, att om du avslöjade titeln, skulle jag direkt springa och läsa boken :)

    Visst har jag ofta funderat såna saker. Ännu mera nu, när jag studerar litteraturvetenskap och fått lära mej, att det inte finns "bra" eller "dålig" litteratur...

    SvaraRadera
  9. Hannele, jag lovar: du skulle inte stå ut!
    Klart att det inte finns en absolut skala för bra eller dålig litteratur, det handlar ju om smak - fast ibland så... :-D
    Håller med Ursula: det finns massor med härliga böcker man ändå inte kommer att hinna läsa! Alltså skippar vi de andra!

    SvaraRadera
  10. Nämen hallå, nu vill vi veta! Annars kanske vi också går och handlar eländet?

    SvaraRadera
  11. Nä PGW, jag lovar. Du kommer inte att köpa den. Att jag inte avslöjar vem som är mannen bakom verket har att göra med att jag tycker så synd om folk som får det dom skrivit med svett, möda och hjärteblod nedsablat. Det är ju synd om den här göken också!!! Stor skuld faller på förlaget, som uppenbarligen inte kan ge den hjälp som behövs.

    SvaraRadera