söndag, oktober 19, 2008

Grå vardag

I morrn är det måndag igen.
En så kallat grå vardag.
Men hur grå är egentligen vardagen? Vi diskuterade just det över en öl. Och kom fram till att den inte alls behöver vara så grå.

Fast begreppet är väl
cementerat. På bokmässan härom sistens hamnade jag mer eller mindre ofrivilligt på ett seminarium som skulle bevisa att så inte är fallet. Föredragshållaren lyckades inte särskilt väl, hennes power point-bilder (kan någon förbjuda dem, tack!? de är inte ett smack roligare än sin föregångare over head!) skulle klart visa att den snarare är röd, blå, gul och grön, men diagrammen hon och hennes forskarteam ritat och som skulle visa vårt vardagliga svenska levnadsmönster fick faktiskt ett ganska entydigt slutresultat: grått.

Och tveklöst är det så att grått är inne för närvarande.
För efter den där ölen flanerade jag i sakta mak till bussen genom centralaste Stockholm. Tittade i skyltfönster, svängde in i några affärer. Gör man det kan man ganska snabbt konstatera att det är grått som gäller. Höstens verkliga ”must have” i modevärlden är nämligen en grå stickad kofta.

De där koftorna finns hos alla kedjor, hos H&M, Lindex och Kapp-Ahl. De finns på Åhléns och NK, de finns i Fina Butiken 1 och Fina Butiken 2, de finns i sportaffärerna och de finns i alla storlekar, från baby till största damstorlek. Samt även för herrar, naturligtvis.
Alltså ska vardagen höst och vinter 08 prompt vara grå. Samt stickad.

Om jag köpte en? Nej, ”must have” i all ära, men jag tror att jag klarar mig utan.
Vardagen kan vara tillräckligt grå ändå. Samt behöva piggas upp med lite rött, blått, gult och grönt. Och några andra färger till. Även om de inte försetts med någon trendgurus "must have"-stämpel.
Trevlig måndag!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Mina kommande två lediga dagar gnistrar framför mig, lockande och ljuvliga.
    Tack för senast - det var så kul att träffa dig! Lite kort kändes det bara... jag kom på plats 4 minuter innan tåget gick.

    SvaraRadera
  2. Oj, redan hemma! Ja det var jättetrevligt - vi tar lite mer tid nästa gång!

    SvaraRadera
  3. Det var så kul att träffa dig idag. Hoppas vi kan göra om det igen och med lite mer tid då.


    Fniss...Aina....kommer du ihåg vad jag hade på mig idag?
    Ja just det...grå kofta!! ;-)

    Är koftoman och det har jag alltid varit antingen det är modernt eller inte.

    SvaraRadera
  4. Londongirl, det visar ju bara hur trendig du är - vare sig du vill eller inte :-D!
    Ses väldigt gärna igen, med eller utan kofta!

    SvaraRadera
  5. Och jag som just önskat mej en grå kofta i födelsedagspresent... Och jag visste, så här i köpstoppstidern, inte ens att det var hypermodernt...

    SvaraRadera
  6. Äntligen är jag modern. Jag älskar grått, gärna kombinerat med något rött eller vinrött. Mörkgrått är snyggast men gråmelerat à la gråmelerade collegetröjor är också OK.

    SvaraRadera
  7. Jag har inga gråa vardagar :)

    SvaraRadera
  8. Anonym10:36 fm

    P.S.
    Men grå kofta har jag...

    SvaraRadera
  9. Flickor: man FÅR absolut ha grå kofta! kan naturligtvis vara jättesnyggt! men man MÅSTE inte!

    SvaraRadera