lördag, februari 27, 2010

Pippi på fåglar - nr 37 är av papper

Ända från Japan har den kommit flygande, den blå pappersfågeln som jag kan ha i min örsnibb. Den är gjord i origami-teknik, alltså ett finurligt sätt att vika papper ("ori" betyder vika och "gami" betyder papper!).
Med eftertanke och flinka fingrar går det att forma kvadratiska pappersark till väldigt komplicerade figurer. Inte klippa, inte klistra! Enkelt är det inte!

Men det finns de som verkligen vet hur man gör. Jag har faktiskt träffat en tvättäkta origamimästare. Han heter Norio Torimoto och bor i Sollentuna, men är naturligtvis född japan. Och för att förstå hur exklusiv han är ska man veta, att han är den ende pappersvikare med mästartitel som finns utanför ursprungslandet!

I grunden är Torimoto matematiker, men någonstans på vägen blev han mer fascinerad av släta pappersark än rutiga matteblock. I dag kan han vika de mest förunderliga saker. Han har vunnit pris med sin pappersvariant av Nils Holgersson flygande på gåsryggen. Han har klurat ut hur man avbildar en rad svenska toppolitiker med vikt papper - Olof Palme, Ingvar Carlsson, Carl Bildt, Gudrun Schyman, Fredrik Reinfeldt. Ett år gjorde han bilder till omslag på våra telefonkataloger. Han finns representerad på en rad museer.

För en origami-master är mitt örhänge förstås inte mycket att skryta med. Men det har flera fördelar: materialet är billigt, det väger nästan inget - och det är ändå fint, ett riktigt konstverk om än litet, inte sant?
Vad mer kan den som har pippi på fåglar begära?

Copyright Klimakteriehäxan

Vill du se några av Norio Torimotos origami-verk? Klicka här!

7 kommentarer:

  1. Verkligen tjusigt. För en annan som är mycket svag för örhängen ger det en "villha"-känsla.

    SvaraRadera
  2. Mycket imponerande!

    SvaraRadera
  3. Det var avancerat! Inget för mina fumliga fingrar,jag är full av beundran inför detta hantverk.

    När jag var barn vek min mammma små askar ibland, i hennes förskollärarutbildning på den tiden när det inte fanns så mycket färdigt, lärde de sig diverse pappersvikningar.Dock ej örhängen...:)

    SvaraRadera
  4. Det här var spännande att läsa! En origamimästare i Sollentuna!
    Örhängen är jätteläckra.

    SvaraRadera
  5. Anonym11:44 fm

    Vackert papperssmycke och intressant text. Man undrar hur det kom sig att han hamnade i just Sollentuna, Sverige.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  6. Norio T fastnade nog i Sverige av kärlek, har jag för mig att han sa. Klart exklusiv är han, det lär bara finnas tio med master-titel! Nu har jag petat in en länk till en sida där man ser prov på hans papperskonst också!

    SvaraRadera
  7. Läcker. Origami är roligt, jag kan göra en groda..

    SvaraRadera