tisdag, oktober 12, 2010

Tisdagstema: Hemligt

Hemligt är tisdagstemat denna gång. Och nog framstår det vid första påseendet som något hemligt när man står inför en skylt som denna.

Men det gäller ju att ta reda på sådant man inte vet, så alltså frågade jag folk på Svalbard om skylten betydde det jag trodde: att "tut" var ett norskt ord för "snopp" och att man i Longyearbyn gärna skojar till det lite med folk, även i nödens stund.
För det var på dörren till det så kallade hemlighuset skylten satt. Blå för folk "med tut" och röd skylt för folk "uten tut".

Jo då, min teori bekräftades.
Varpå jag en liten stund senare stolt informerade en norrman om att jag just lär mig en ny norsk glosa, nämligen ordet "tut". Han stirrade helt oförstående på mig och frågade, lite överraskande, vad det då kunde tänkas betyda?
-Snopp, sa jag belåtet. Mannen stirrade ännu mer förundrat innan han svarade.
-Ikke i Oslo i vert fall, sa han.

Ja inte vet jag hur det förhåller sig. Men en skyltning som kändes som om den bar på ett hemligt budskap, det var det i alla fall.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Det ar annorlund och roliga "hemlighusskyltar". Gillar din blogg!

    SvaraRadera