fredag, november 05, 2010

Om kungligt privatliv

Allmänhetens intresse för kungligt privatliv når i dessa dagar hittills oanade höjder. För den som är verkligt road av att veta vad kungligheter kan tänkas ha för sig när kronan så att säga inte sitter på finns en bok som ingen bör missa. Den heter "Ers Majestäts olycklige Kurt", skriven av Per E Samuelsson och Lena Ebervall, och den är ytterst läsvärd.

Majestätet i fråga är Gustav V och den "olycklige Kurt" hade efternamnet Haijby.
Haijby-affären utspelades på 50-talet, och författarparet har gjort en övertygande research. Boken, som kom ut för ett par år sedan, är - märkligt nog, kan det tyckas - riktigt spännande! Och fungerar lite som en historielektion också, för oss som omöjligt kan minnas den dramatiska skandalhistorien/rättsröteaffären. För en sådan var det, otvivelaktigt.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Det var mycket som inte var snyggt runt stackars Kurt. Morfar var journalist och berättade en del för mig när vi satt och diskuterade livet på en redaktion. Ska genast kolla upp ditt boktips. Trevlig helg på dig.

    SvaraRadera
  2. Det var mycket som inte var snyggt runt stackars Kurt. Morfar var journalist och berättade en del för mig när vi satt och diskuterade livet på en redaktion. Ska genast kolla upp ditt boktips. Trevlig helg på dig.

    SvaraRadera
  3. När jag ser det, minns jag faktiskt att jag som barn hörde begreppet Haijbyaffären, men jag förstod ju inte vad det handlade om, så det har lagt sig långt nere i minnesdjupet.

    Jag är så illa glad att jag slipper få en bok skriven om min ungdom. Skulle inte alls vara bra för mitt rykte som kyrktant och psalmskrivare.

    SvaraRadera
  4. Det hade faktiskt varit bättre om hmk hade sagt: "skit i det där ni" i stället för allt svammel som bara blev pinsamt. Det var ju ändå det som menades. De ironiska kommentaren eller vad det var om att "läsa böcker hela dagarna" var ju obetalbart dåligt genomtänkt.

    SvaraRadera
  5. Anonym1:05 em

    Det allra bästa hade nog varit att ö h t inte kommentera själv......hmmmm

    Kulsprutan

    SvaraRadera