lördag, november 13, 2010

Läst om läsning - dagsfärska citat!

"En professor i litteraturvetenskap berättade att han hade haft universitetsstudenter som inte kunde nämna under vilka sekler Selma Lagerlöf var verksam."

-Malin Ullgren skriver om klassiker och oron för att de ska trilla bort ur skolans svenskundervisning i kulturdelen av dagens Dagens Nyheter.

"Jag är glad åt att få ägna tiden åt att läsa. Skulle jag skriva skulle det ta bort tid från lästiden."

-Gösta Ekman, skådespelare m m, intervjuad om livet efter 70 i Svenska Dagbladet inför Bokens Dag, där han ska medverka eftersom Klas Gustafsons biografi "Gösta Ekman - Farbrorn som inte vill va´ stor" är en av böckerna som tas upp.

"De som läser skönlitteratur är i allmänhet väldigt hyggliga människor."

-Torgny Lindgren, evigt ung författare, aktuell med "Minnen, ett slags memoarbok", också han intervjuad i SvD.

4 kommentarer:

  1. Det känns skönt att vara en allmänt hygglig människa!

    SvaraRadera
  2. Musikanta7:40 em

    Haha - hon måste ha varit äldre än Metusalem! Och som Bruno Beige är jag också glad för att tillhöra gruppen hyggligt folk.
    Citatet av Gösta Ekman säger en hel del om denne pensionärs begåvning...

    SvaraRadera
  3. Om hon levde i flera sekler så...

    nej, jag skämtar. Men har haft ganska många elever som inte känner till Beatles (inte för att jag jämför, men de borde ligga närmare till för ungdomar). En präst berättade att hon vid ett vigselsamtal kommit in på olika saker med det unga paret, och då passade de på att fråga vad en syförening är för något...

    Men å andra sidan vet ofta ungdomar hur de ska få reda på saker de inte kan och vet. De slipper bära kunskaperna i huvudet, de bär dem i sin iPhone eller laptop...

    SvaraRadera
  4. Torgny Lindgren. Tänker alltdi på hans "son" Johan Lindgren när jag läser eller hör det namnet, Torgnys namn alltså...

    SvaraRadera